„Niech Pan Bóg raczy oświecić umysły imć panów Rady Konstytucyjnej i posłów, aby w deliberacyjach sejmowych ku dobru Rzeczypospolitej zdążali, a tak obradować raczyli, aby jakobyś uszczerbku Ojczyźnie naszej miłej nie przynosili…” - tymi słowy ksiądz pobłogosławił króla Zygmunta Augusta i posłów przybyłych do Piotrkowa na obrady Sejmu Koronnego w 1565 r. Historyczna scena odtworzona została w Piotrkowie Trybunalskim 22 września br. przez zawodowych aktorów.
Jest rok 1565. Do sejmowego Piotrkowa zjeżdżają posłowie i senatorowie. Wraz z nimi przybywają do miasta kupcy krakowscy, a nawet delegacja posłów Księstwa Litewskiego. To będą ważne obrady. Posłowie mają uchwalić ustawy (zwane konstytucjami) dotyczące: ujednolicenia miar i wag Korony, bezpieczeństwa kupców i ich towarów oraz ustawę o „instygatorach królewskich”. Każdy dzień obrad zostanie skrzętnie odnotowany przez kronikarza „Dyariusza Sejmu Piotrkowskiego 1565”. Na Sejm przybywa też król Zygmunt August. Jest ciężko chory. Wraz z dworem posłami i senatorami udaje się najpierw do kościoła farnego, gdzie odprawione jest uroczyste nabożeństwo, później na obrady. Cztery wieki później „Dyariusz” stanie się dla Krzysztofa Urzędowskiego - piotrkowskiego archiwisty - materiałem wyjściowym do napisania scenariusza…
Spektakl, który obejrzała kilkutysięczna publiczność, był elementem obchodów 790-lecia Piotrkowa Trybunalskiego. - Chcieliśmy pokazać ówczesną potęgę miasta, który na czas Sejmów stawał się najważniejszym miejscem w Rzeczypospolitej - mówi prezydent Krzysztof Chojniak. -Mamy przeszłość, którą warto przypominać. Piotrków to przecież kolebka polskiego parlamentaryzmu - podkreśla. Historyczne postaci odegrali znakomici polscy aktorzy: Jerzy Zelnik (król Zygmunt August), Zygmunt Malanowicz (podkanclerzy Piotr Myszkowski), Włodzimierz Adamski (marszałek Mikołaj Siennicki), Marek Siudym (Jakub Ostroróg) i Sambor Czarnota (Spytek z Melsztyna). W roli ówczesnego burmistrza reżyser Krzysztof Kamiński obsadził prezydenta miasta Krzysztofa Chojniaka. Króla i jego świtę perfekcyjnie „pobłogosławił” ks. dziekan Stanisław Socha - znany i ceniony przez piotrkowian za serce i otwarty umysł - gospodarz piotrkowskiej fary.
Kościół katolicki w Brazylii stara się przyciągnąć młodych wiernych przy pomocy influencerów, DJ-ów i dwóch zakonnic, które mają wyczucie rytmu i których śpiew spotyka się z aplauzem milionów. W centrum obecnej ewangelizacji w tym kraju znajdują się dwie zakonnice: siostry Marizele Rego i Marisa Neves — nowe gwiazdy katolickich mediów społecznościowych.
W towarzystwie tancerzy w habitach i z krzyżami na szyi, nagrały one teledysk do swojego nowego utworu „Vocation” (Powołanie), który stał się hitem po występie w tamtejszej telewizji katolickiej, gdzie Marizele beatboxowała (forma rytmicznego tworzenia dźwięków, np. perkusji, linii basowej, głosów zwierząt itp. za pomocą własnych narządów mowy), a Marisa tańczyła synchronicznie. Nagranie błyskawicznie obiegło świat, zdobywając dziesiątki milionów wyświetleń.
„Bł. Pier Giorgio żył w świecie na sto procent. Miał wady, był prawdziwym człowiekiem. Ale przy tym był prawdziwym chrześcijaninem. To były jego dwie komplementarne tożsamości i jedna nie zawadzała drugiej. Do tego był bardzo kreatywny, a jednocześnie niesłychanie praktyczny" – mówi Wanda Gawrońska, 95-letnia siostrzenica bł. Pier Giorgia Frassatiego. W Krakowie znajduje się ulica Luciany Frassati-Gawrońskiej, jej matki i ukochanej siostry bł. Pier Giorgia. Jej wujek jest z kolei patronem tegorocznych ŚDM w Lizbonie. Z Wandą Gawrońską rozmawiałam w Rzymie, gdzie mieszka na stałe.
Izabela Hryciuk (IH): Mówi się, że Pier Giorgio miał trudne relacje z ojcem. Czy wiadomo, jak ojciec przeżył śmierć syna?
Kościół katolicki w Brazylii stara się przyciągnąć młodych wiernych przy pomocy influencerów, DJ-ów i dwóch zakonnic, które mają wyczucie rytmu i których śpiew spotyka się z aplauzem milionów. W centrum obecnej ewangelizacji w tym kraju znajdują się dwie zakonnice: siostry Marizele Rego i Marisa Neves — nowe gwiazdy katolickich mediów społecznościowych.
W towarzystwie tancerzy w habitach i z krzyżami na szyi, nagrały one teledysk do swojego nowego utworu „Vocation” (Powołanie), który stał się hitem po występie w tamtejszej telewizji katolickiej, gdzie Marizele beatboxowała (forma rytmicznego tworzenia dźwięków, np. perkusji, linii basowej, głosów zwierząt itp. za pomocą własnych narządów mowy), a Marisa tańczyła synchronicznie. Nagranie błyskawicznie obiegło świat, zdobywając dziesiątki milionów wyświetleń.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.