Z nauką na ty

Wskrzeszenie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nie ma miesiąca, aby światowe serwisy informacyjne (szczególnie te, które zajmują się popularyzacją nauki) nie donosiły o kolejnych przełomowych odkryciach z różnych dziedzin wiedzy. Ostatnio coraz częściej i głośniej mówi się o wskrzeszeniu do życia… dinozaurów (była o nich mowa na łamach naszego tygodnika - nr 16/2007). W praktyce od czasów wyemitowania filmu „Park Jurajski” (1993 r.) Stevena Spielberga oraz sequela tej ekranowej opowieści o dinozaurach, zainteresowanie prehistorycznymi stworzeniami nie słabnie. Przeciwnie, z każdym rokiem wydaje się ono intensyfikować i pogłębiać.
Dlatego też z ust znawców tematu (np. światowej sławy amerykański paleontolog Jack Horner) padają słowa zapowiadające możliwość powtórnego powołania do życia dinozaurów za jakieś 5-10 lat. Zdaniem niektórych, taka ewentualność jest wielce prawdopodobna. Kanadyjczyk Dane Russell twierdzi zaś, że pewne dinozaury były w stanie przed dziesiątkami milionów lat wieść na tyle zorganizowaną egzystencję, iż… wychowywały wspólnie potomstwo. Kolejnym krokiem miałoby być stworzenie przez nie swoistej kultury i cywilizacji. Wspomniany naukowiec zbudował nawet model dinozauroida (bez trudu można go znaleźć w internecie, wpisując to słowo w wyszukiwarkę).
Niemniej większość badaczy sceptycznie wypowiada się o tego typu deklaracjach. Tak naprawdę jeszcze bardzo niewiele wiemy nt. dinozaurów. Nie jesteśmy nawet w stanie wskazać na jednoznaczną przyczynę ich wyginięcia (wielce prawdopodobna jest hipoteza zderzenia się asteroid nieopodal Jowisza przed 65 milionami lat; odłamki spadły potem na Ziemię, doprowadzając do gwałtownych i śmiercionośnych zmian klimatycznych). Ponadto w świetle najnowszych odkryć okazuje się, że dinozaury mogły być pokryte… piórami. Jeśli badania potwierdzą się, trzeba jak najszybciej skorygować większość naszych wyobrażeń związanych z tymi zwierzętami.
Tymczasem na kościach dinozaurów i ich szkieletach można nieźle zarobić. Stały się one bowiem ulubionym zakupem nie tylko hoolywoodzkich tuzów. Bogaci ludzie z całego świata nabywają na aukcjach za setki tysięcy USD to, co pozostało po prehistorycznych gadach. Nie tak dawno zaś świat obiegła informacja, że w jednej z chińskich wiosek przez ponad 20 lat gotowano zupy… na kościach dinozaurów. Tamtejsi rolnicy myśleli bowiem, że wielkie kości, które odkryli, należą do legendarnych smoków. Posiłki z nich przyrządzane, maści, proszki oraz inne rzeczy miały zapewnić im m.in. zdrowie. Dzięki temu świat nauki stracił bezpowrotnie 800 kg bezcennych znalezisk.

Kontakt: nauka@niedziela.pl

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

litania loretańska

Adobe Stock

Litania Loretańska to jeden z symboli miesiąca Maja. Jest ona także nazywana „modlitwą szturmową”. Klamrą kończąca litanię są wezwania rozpoczynające się od słowa ,,Królowo”. Czy to nie powinno nam przypominać kim dla nas jest Matka Boża, jaką ważną rolę odgrywa w naszym życiu?

KRÓLOWO ANIOŁÓW

Andrzej Bobola uprosił mi uzdrowienie

św. Andrzej Bobola

Karol Porwich/Niedziela

św. Andrzej Bobola

Nawet najnowocześniejsze terapie medyczne, rodem z filmów sci-fi, mogą zawieść. Tak było w przypadku Idy Kopeckiej z Krynicy.

U czterdziestodwuletniej kobiety niespodziewanie pojawiły się potworne bóle, promieniujące na całe ciało. Nawet nadrobniejszy dotyk był dla niej niczym cios wymierzony przez zawodowego boksera, a każdy, nawet najmniejszy wysiłek fizyczny przysparzał zmęczenia, jakby wspinała się na Mount Blanc.

Turniej WTA w Rzymie - Świątek awansowała do finału

2024-05-16 18:27

Rzym

Iga Świątek

Turniej WTA

PAP/ALESSANDRO DI MEO

Ida Świątek

Iga Świątek awansowała do finału turnieju WTA 1000 na kortach ziemnych w Rzymie. Liderka światowego rankingu tenisistek w półfinale wygrała z rozstawioną z "trójką" Amerykanką Coco Gauff 6:4, 6:3.

Była to dziesiąta wygrana Polki w jedenastym meczu przeciw Gauff. Pojedynek trwał godzinę i 48 minut.