Reklama

Dyskutować czy adorować Życie?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wraz z Adwentem rozpoczyna się w Kościele nowy rok duszpasterski. Poświęcony jest trosce o życie. Z pewnością rozpoczną się dyskusje o aborcji, in vitro, eutanazji, bezpieczeństwie na drogach. Życie to ważna sprawa.
Czy jednak trzeba aż tylu słów? Czy nie staliśmy się klubem dyskusyjnym? W Kościele nie tyle powinno się dyskutować, co adorować życie. Gdy się adoruje i szanuje życie, to się już nie dyskutuje. Wiara to nie jest przebieranie, ale przyjmowanie. A jeśli pojawia się tyle zamętu wokół życia, to może w nim jest za mało życia - życia duchowego. Może jesteśmy jak podróżni bez bagażu? Może zagubiliśmy walizkę transcendencji? Człowiek podróżujący czy wędrujący, jeśli zgubił swą walizkę, pozostaje zbity z tropu. Zdenerwowany, dyskutuje, wyrzuca z siebie wiele słów, cały swój niepokój. Tak można tłumaczyć ludzi, którzy zagubili życie duchowe. Dyskutują, organizują sympozja o życiu i topią cały swój niepokój w słowach. Czy tym sposobem przywraca się życie? Lubimy narzekać, rozkładać ręce, wyrażać bezradność wobec nowej rzeczywistości. Gdy klimat się zmienia, nie trzeba go przeklinać ani narzekać na otaczający świat.
Wydaje się, że dzisiaj zmienia się klimat wiary. Otoczenie nie sprzyja temu, co duchowe, nie sprzyja rozwojowi tego, co zaczęło się na chrzcie świętym i jest przekazywane jako tradycja w domu. Świat wypłukuje zasady i wartości. Usychają ci, którzy - zasadzeni w Bożym ogrodzie - byli nadzieją na owocowanie. W krajach, gdzie rzadko pada deszcz, a słońce wysusza ziemię, właściciele plantacji uruchamiają sprzęt nawadniający. Rośnie to, co zostało zasadzone, nawet gdy lato jest suche. Podobnie jest dziś z życiem wiary. Pozostawiona sama sobie, usycha w sercu człowieka. Jak ziemia potrzebuje deszczu, tak wiara łaski. Nie wystarczy wyglądać na chmury i mieć nadzieję, że może będzie padać. Nie przyjdą.
Kto kocha to, co zasadził, będzie starannie szukał sposobów, aby dostarczyć tej ożywczej łaski duszom na pustyni. Będzie zabiegał, szukał sposobów, aby je uratować przed uschnięciem. Nowe metody dla duszpasterstwa, ale jakie? Czekamy, że ktoś nam je przekaże, podyktuje, wyda kolejny program duszpasterski. Gospodarz nie czeka, patrząc, jak rośliny schną. Miłość dyktuje sposoby, aby je uratować. Nie szuka książek, programów, gotowych recept, lecz ratuje, bo kocha. Trzeba czasem się odważyć pójść w takim kierunku, w którym dotąd jeszcze nikt nie poszedł.
Nasze czasy szczególnie domagają się od nas, aby nie zamykać się w żadnych sztywnych granicach, gdy chodzi o dobro duchowe człowieka. Dlaczego trudno znaleźć stosowną metodę duszpasterską? Bo człowiek dziś nie wie, czego chce. Trzeba w nim budzić dobre pragnienia. Budzić w nim owo,,chcę”. Na pewno nam, duszpasterzom, musi się chcieć, bo klimat dla wiary się zmienił. Nie będzie tak jak przed laty, że wiarę przekażą rodzice i rozwinie się ona w tradycyjnym polskim społeczeństwie. Sekularyzacja wypala życie duchowe. Nie można patrzeć, jak schną ci, którzy mieli owocować. Plantatorzy uruchamiają sprzęt nawilżający i zbierają owoce ziemi. Aby nie pozostać poza nawiasem tej nowej rzeczywistości, próbujemy znaleźć taki przekaz Dobrej Nowiny, który dotykać będzie tego, co dobre, co szlachetne w człowieku. Tak jak piękna muzyka budzi marzenia, tęsknotę, dobre myśli, tak dobrem trzeba budzić w ludziach dobro.
Benedykt XVI w 2005 r. powiedział do biskupów polskich:,,Wychowanie do wiary musi polegać przede wszystkim na rozwijaniu właśnie tego, co jest w człowieku dobre”. Z kolei w książce Papieża,,Jezus z Nazaretu” czytamy:,,Musimy podjąć wysiłek zdobywania na nowo odwagi bycia dobrym”. Człowiek wiary powinien żyć w podwójnej perspektywie. Musi bronić swojej samotności, bo bez niej nie ma refleksji i niezależności duchowej, ale też musi uczestniczyć aktywnie w kreowaniu życia. Trzeba, żeby to, czego doświadczamy w samotności, spróbować podarować innym. Potrzeba więc takiego języka w przekazie wiary, który będzie językiem komnaty oblubieńczej i językiem codziennego porozumienia.
Bóg poszukuje ludzi poprzez Kościół. Kościół jest przecież prasakramentem, miejscem spotkania człowieka z Bogiem, a właściwie spotkania Boga z człowiekiem. Czy Kościół jest propozycją duchowo-mistyczną? Nie pytam, czy ma propozycję duchową, lecz czy nią jest? Mistyczna twarz Kościoła.
Diagnozy socjologiczne nie zapowiadają upadku religijności w Polsce. Mówią o zmianach. Liczba osób szukających religii, odczuwających głód duchowości nie spada. Dla prawie 90 proc. młodych ludzi wiara religijna, choć w różnym stopniu, ma istotną wartość w ich życiu osobistym. Natomiast zwiększa się zbiorowość ludzi ochrzczonych, którzy coraz częściej obojętnie odnoszą się do Kościoła. Co więcej, szukają nowych form duchowości. Ta duchowość ma wiele twarzy. Jest ona nie tyle wyrazem dążenia do prawdy czy obiektywnych wartości, ile raczej pragnieniem zaspokojenia bieżących potrzeb emocjonalnych i sensotwórczych. Emocje i doznania duchowe są dla wielu produktem, a Kościół traktują jak sklep z konkretną ofertą. Potrzebują takiej formy religijności, która da im możliwość wielkiej przygody z samym sobą - nie z Bogiem.
Wiek XXI to czas, w którym umacniać się będzie poczucie tymczasowości, prowizorki i przypadkowość. Wzrastać będzie poczucie, że wszystko pozostaje zawieszone, nietrwałe, lotne, bez korzeni i fundamentu, bez trwałych struktur. Ludzie wykorzenieni z własnego ogrodu, również z ogrodu, jakim jest Kościół. W 1968 r. Czesław Miłosz pisał do Tomasza Mertona, że w Polsce będzie wzrastała liczba bezdomnych umysłów religijnych. Bezdomność jest straszna. Człowiek religijny nie jest bezdomny. Dach domu Boga jest zawsze większy niż mury kościoła. Uklęknijmy więc do modlitwy i adorujmy Życie, a może wtedy ci, którzy szukają sensu życia, uklękną obok nas.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozpoczął się proces beatyfikacyjny Sługi Bożej Heleny Kmieć

2024-05-10 14:00

[ TEMATY ]

Helena Kmieć

BP Archidiecezji Krakowskiej

Uroczystość w kaplicy Domu Arcybiskupów Krakowskich rozpoczęła się krótką modlitwą. Abp Marek Jędraszewski, metropolita krakowski powołał trybunał do przeprowadzenia procesu beatyfikacyjnego Sługi Bożej Heleny Kmieć, wiernej świeckiej. W jego skład weszli: ks. dr Andrzej Scąber – delegat arcybiskupa, ks. mgr lic. Paweł Ochocki – promotor sprawiedliwości, ks. mgr lic. Michał Mroszczak – notariusz, ks. mgr lic. Krzysztof Korba – notariusz pomocniczy, ks. mgr Adam Ziółkowski SDS – notariusz pomocniczy.

Następnie postulator sprawy, ks. dr Paweł Wróbel SDS zwrócił się do arcybiskupa i członków trybunału o rozpoczęcie i przeprowadzenie procesu oraz przedstawił zgromadzonym postać Sługi Bożej. – Wychowanie w głęboko wierzącej rodzinie skutkowało życiem w atmosferze stałego kontaktu z Bogiem – mówił postulator przywołując zaangażowanie Heleny w życie wspólnot religijnych od wczesnego dzieciństwa. Zwrócił uwagę na zdolności intelektualne i różnorodne talenty kandydatki na ołtarze. Studiowała inżynierię chemiczną na Politechnice Śląskiej w języku angielskim oraz uczyła się w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Gliwicach.

CZYTAJ DALEJ

Anioł z Auschwitz

Niedziela Ogólnopolska 12/2023, str. 28-29

[ TEMATY ]

Wielcy polskiego Kościoła

Archiwum Archidiecezjalne w Łodzi

Stanisława Leszczyńska

Stanisława Leszczyńska

Są postacie, które nigdy nie nazwałyby samych siebie bohaterami, a jednak o ich czynach z podziwem opowiadają kolejne pokolenia. Taka właśnie była Stanisława Leszczyńska – „Mateczka”, położna z Auschwitz.

Przyszła bohaterka urodziła się 8 maja 1896 r. w Łodzi, w niezamożnej rodzinie Zambrzyckich. Jej bliscy borykali się z tak dużymi trudnościami finansowymi, że w 1908 r. całą rodziną wyjechali w poszukiwaniu lepszego życia do Rio de Janeiro. Po 2 latach jednak powrócili do kraju i Stanisława podjęła przerwaną edukację.

CZYTAJ DALEJ

Polskie dzwony i ...muezzini

2024-05-11 17:46

[ TEMATY ]

Ryszard Czarnecki

Archiwum TK Niedziela

Rozmowa z księdzem proboszczem jednej z poznańskich parafii. Sympatyczny zakonnik, twardo chodzący po ziemi, zatroskany o swoją duszpasterską trzodę. Przykro mu było, gdy na obchodach stulecia parafii i wykładów historycznych z tym związanych zjawiła się tylko pięćdziesiątka parafian.

Jednak mówi jeszcze o innej rzeczy, o której słyszę od coraz większej liczby księży. Gdy uruchomił, jak to jest w staropolskim zwyczaju, dzwon na rezurekcje (odbywają się one, na miłość Boską, raz w roku!) – natychmiast ktoś z osiedla, na którym znajduje się kościół zawiadomił... policję, która zgodnie z wolą anonimowego obywatela przyjechała z interwencją. Omal nie skończyło się na mandacie, bo policja twierdziła, że są ku temu podstawy formalno-prawne. Ów ksiądz ze stolicy Wielkopolski nie jest wyjątkiem, bo tego typu nieprzyjemne incydenty spotykały wielu kapłanów w tej aglomeracji, ale też naprawdę sporo w każdym dużym mieście – o czym wie każdy z nas, jeśli tylko chce to wiedzieć.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję