Reklama

Od idei do wspólnej waluty

Ustanawiający europejską wspólnotę Traktat Rzymski z 1957 r. nie zakładał wspólnej waluty. Ojcowie założyciele uznali, że integracja europejska dotyczyć będzie unii celnej oraz wspólnego rynku, umożliwiającego swobodny przepływ towarów, usług, osób i kapitału

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Gdy zawirowania rynkowe końca lat 50. i początku 60. osłabiły markę niemiecką i franka francuskiego, zagroziło to największemu osiągnięciu Wspólnoty Europejskiej - polityce rolnej. Rozpoczęły się starania o pogłębienie koordynacji gospodarczej. W 1969 r. w Hadze przywódcy państw europejskich uznali Unię Gospodarczą i Walutową (UGW) jako cel Wspólnoty. Założono trójetapowy plan. Pierwszy etap dotyczył zmniejszenia wahań kursów walutowych.

Wąż w tunelu

Trudności w procesie dochodzenia do Unii Gospodarczej i Walutowej pojawiły się w momencie upłynnienia przez USA kursu dolara w 1971 r. Państwa członkowskie stworzyły mechanizm utrzymywania pod kontrolą swoich kursów walut w wąskich przedziałach wobec dolara, tzw. wąż w tunelu. Następnym krokiem do wspólnoty walutowej było powołanie Europejskiego Systemu Walutowego (1979) z udziałem walut wszystkich państw członkowskich oprócz funta brytyjskiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

ECU

Utworzona została europejska jednostka walutowa ECU, bazująca na średniej ważonej walut Europejskiego Systemu Walutowego. Wahania kursowe kontrolował Mechanizm Kursów Walutowych (ERM). Kontrolowanie i zmniejszanie inflacji stało się dla państw członkowskich priorytetem gospodarczym. Te doświadczenia dały podstawę do powołania w 1988 r. Komitetu ds. Badań nad Unią Gospodarczą i Walutową, który skupiał prezesów banków centralnych państw Wspólnoty. W opracowanym przez Komitet raporcie określono cele unii walutowej:
• pełna liberalizacja przepływu kapitału
• pełna integracja rynków finansowych
• wymienialność walut
• związanie ze sobą kursów walutowych
• możliwość zastąpienia walut narodowych wspólnym pieniądzem
• powstanie Europejskiego Banku Centralnego.

Konwergencja

Traktat o Unii Europejskiej został zatwierdzony na spotkaniu Rady Europejskiej w Maastricht w 1992 r. Traktat dał podstawę prawną do wprowadzenia wspólnej waluty. Aby uniknąć problemów, przed wprowadzeniem wspólnej waluty gospodarki państw członkowskich musiały osiągnąć wysoki poziom konwergencji, czyli zbieżności wskaźników ekonomicznych: niską inflację, niskie stopy procentowe, niski deficyt budżetowy i dług publiczny. Spełnienie kryteriów konwergencji z Maastricht i pobyt w poczekalni ERM 2, w którym po ustaleniu kursu waluty krajowej w stosunku do euro należy go utrzymać na stabilnym poziomie przynajmniej przez 2 lata, stawały się podstawą przyjęcia przez państwo członkowskie wspólnej waluty.

Reklama

Strefa euro

Dalsza droga do przyjęcia wspólnej waluty przebiegała już ekspresowo:
1994 - utworzono Europejski Instytut Walutowy, który koordynował politykę monetarną krajowych banków centralnych
1995 - ustalono nową walutę - euro i przyjęto scenariusz jej wprowadzenia w 1999 r.
1996 - zaprezentowano projekty banknotów i monet euro
1997 - ustalono dyscyplinę budżetową w ramach UGW
1998 - w maju 11 państw członkowskich spełniło kryteria konwergencji, co umożliwiło późniejsze przyjęcie euro jako wspólnej waluty: Austria, Belgia, Finlandia, Francja, Niemcy, Irlandia, Włochy, Luksemburg, Holandia, Hiszpania, Portugalia (patrz mapa Europy)
1999 - 1 stycznia rozpoczęto realizację ostatniego etapu Unii Gospodarczej i Walutowej - strefę wspólnej waluty euro
2001 - do strefy euro weszła Grecja
2007- Słowenia
2008 - Malta i Cypr
2009 - Słowacja

Poza strefą

Na mocy klauzuli opt-out, zastrzeżonej w 1992 r., do strefy euro nie weszły Wielka Brytania i Dania, gdyż uzyskały prawo do samodzielnego podjęcia decyzji o pełnym uczestnictwie w UGiW. Szwecja nie spełniła wszystkich kryteriów ekonomicznych. Obecnie w mechanizmie ERM 2 (w przedsionku strefy euro) są waluty Danii, Estonii, Łotwy, Litwy.

Nowa waluta

W pierwszych 12 państwach euro funkcjonowało tylko jako pieniądz księgowy. W codziennych transakcjach gotówkowych obowiązywała waluta krajowa. Euro wykorzystywane było w operacjach bezgotówkowych przez przedsiębiorców i finansistów. W administracji i biznesie okres przejściowy do wprowadzenia wspólnej waluty wykorzystany został na dostosowanie systemów księgowych, cenowych i płatniczych. Nowe państwa członkowskie UE przystępowały do strefy euro bez okresu przejściowego. W przestrzeni publicznej, sklepach, na stacjach benzynowych itp. pojawiły się podwójne ceny, podawane w walucie krajowej i euro.

Reklama

Kampania medialna

Rządy państw wchodzących do strefy euro rozpoczęły szeroką kampanię społeczną przed wprowadzeniem banknotów i monet euro. W mediach: prasie, radiu, telewizji i internecie pojawiły się materiały informacyjne, rozprowadzano kalkulatory do przeliczania cen w euro.

Polityka monetarna

Unia walutowa wymagała sprawnego zarządzania. W 1998 r. ustanowiono Europejski Bank Centralny (EBC) oraz Europejski System Banków Centralnych, złożony z EBC i banków centralnych wszystkich państw członkowskich UE. Jednak decyzje w zakresie polityki monetarnej państw strefy euro mogą być podejmowane wyłącznie przez przedstawicieli banków centralnych państw strefy euro.

Pozycja euro w świecie

Mimo kryzysu, jaki dotyka światową gospodarkę, euro stanowi silną walutę międzynarodową (jak dolar amerykański czy jen japoński), a strefa euro posiada wysoką wartość handlową w świecie i znaczącą pozycję w międzynarodowych instytucjach i organizacjach finansowych, takich jak Międzynarodowy Fundusz Walutowy, Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, Bank Światowy. W globalnym świecie to wartość nie do przecenienia.

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jasna Góra: dziękczynienie za dar przyjęcia I Komunii Świętej

2024-05-15 17:34

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Pierwsza Komunia św.

Karol Porwich/Niedziela

Przyjeżdżają, aby podziękować za dar przyjęcia I Komunii Świętej. To czas dziękczynienia dzieci, ale i rodziców, katechetów, duszpasterzy - docierają na Jasną Górę ze wszystkich stron Polski.

- Tworzymy piękną rodzinę, bo jesteśmy tu wspólnie z dziećmi, ich rodzicami, opiekunami, nauczycielami - zauważył proboszcz parafii św. Jana Chrzciciela z Chełma z diec. tarnowskiej ks. Jerzy Bulsa.

CZYTAJ DALEJ

Święty oracz

Niedziela przemyska 20/2012

W miesiącu maju częściej niż w innych miesiącach zwracamy uwagę „na łąki umajone” i całe piękno przyrody. Gromadzimy się także przy przydrożnych kapliczkach, aby czcić Maryję i śpiewać majówki. W tym pięknym miesiącu wspominamy również bardzo ważną postać w historii Kościoła, jaką niewątpliwie jest św. Izydor zwany Oraczem, patron rolników.
Ten Hiszpan z dwunastego stulecia (zmarł 15 maja w 1130 r.) dał przykład świętości życia już od najmłodszych lat. Wychowywany został w pobożnej atmosferze swojego rodzinnego domu, w którym panowało ubóstwo. Jako spadek po swoich rodzicach otrzymać miał jedynie pług. Zapamiętał również słowa, które powtarzano w domu: „Módl się i pracuj, a dopomoże ci Bóg”. Przekazy o życiu Świętego wspominają, iż dom rodzinny świętego Oracza padł ofiarą najazdu Maurów i Izydor zmuszony był przenieść się na wieś. Tu, aby zarobić na chleb, pracował u sąsiada. Ktoś „życzliwy” doniósł, że nie wypełnia on należycie swoich obowiązków, oddając się za to „nadmiernym” modlitwom i „próżnej” medytacji. Jakież było zdumienie chlebodawcy Izydora, gdy ujrzał go pogrążonego w modlitwie, podczas gdy pracę wykonywały za niego tajemnicze postaci - mówiono, iż były to anioły. Po zakończonej modlitwie Izydor pracowicie orał i w tajemniczy sposób zawsze wykonywał zaplanowane na dzień prace polowe. Pobożna postawa świętego rolnika i jego gorliwa praca powodowały zawiść u innych pracowników. Jednak z czasem, będąc świadkami jego świętego życia, zmienili nastawienie i obdarzyli go szacunkiem. Ta postawa świętości wzbudziła również u Juana Vargasa (gospodarza, u którego Izydor pracował) podziw. Przyszły święty ożenił się ze świątobliwą Marią Torribą, która po śmierci (ok. 1175 r.) cieszyła się wielkim kultem u Hiszpanów. Po śmierci męża Maria oddawała się praktykom ascetycznym jako pustelnica; miała wielkie nabożeństwo do Najświętszej Marii Panny. W 1615 r. jej doczesne szczątki przeniesiono do Torrelaguna. Św. Izydor po swojej śmierci ukazać się miał hiszpańskiemu władcy Alfonsowi Kastylijskiemu, który dzięki jego pomocy zwyciężył Maurów w 1212 r. pod Las Navas de Tolosa. Kiedy król, wracając z wojennej wyprawy, zapragnął oddać cześć relikwiom Świętego, otworzono przed nim sarkofag Izydora, a król zdumiony oznajmił, że właśnie tego ubogiego rolnika widział, jak wskazuje jego wojskom drogę...
Izydor znany był z wielu różnych cudów, których dokonywać miał mocą swojej modlitwy. Po śmierci Izydora, po upływie czterdziestu lat, kiedy otwarto jego grób, okazało się, że jego zwłoki są w stanie nienaruszonym. Przeniesiono je wówczas do madryckiego kościoła. W siedemnastym stuleciu jezuici wybudowali w Madrycie barokową bazylikę pod jego wezwaniem, mieszczącą jego relikwie. Wśród licznych legend pojawiają się przekazy mówiące o uratowaniu barana porwanego przez wilka, oraz o powstrzymaniu suszy. Izydor miał niezwykły dar godzenia zwaśnionych sąsiadów; z ubogimi dzielił się nawet najskromniejszym posiłkiem. Dzięki modlitwom Izydora i jego żony uratował się ich syn, który nieszczęśliwie wpadł do studni, a którego nadzwyczajny strumień wody wyrzucił ponownie na powierzchnię. Piękna i nostalgiczna legenda, mówiąca o tragedii Vargasa, któremu umarła córeczka, wspomina, iż dzięki modlitwie wzruszonego tragedią Izydora, dziewczyna odzyskała życie, a świadkami tego niezwykłego wydarzenia było wielu ludzi. Za sprawą św. Izydora zdrowie odzyskać miał król hiszpański Filip III, który w dowód wdzięczności ufundował nowy relikwiarz na szczątki Świętego.
W Polsce kult św. Izydora rozprzestrzenił się na dobre w siedemnastym stuleciu. Szerzyli go głównie jezuici, mający przecież hiszpańskie korzenie. Izydor został obrany patronem rolników. W Polsce powstawały również liczne bractwa - konfraternie, którym patronował, np. w Kłobucku - obdarzone w siedemnastym stuleciu przez papieża Urbana VIII szeregiem odpustów. To właśnie dzięki jezuitom do Łańcuta dotarł kult Izydora, czego materialnym śladem jest dzisiaj piękny, zabytkowy witraż z dziewiętnastego stulecia z Wiednia, przedstawiający modlącego się podczas prac polowych Izydora. Do łańcuckiego kościoła farnego przychodzili więc przed wojną rolnicy z okolicznych miejscowości (które nie miały wówczas swoich kościołów parafialnych), modląc się do św. Izydora o pomyślność podczas prac polowych i o obfite plony. Ciekawą figurę św. Izydora wspierającego się na łopacie znajdziemy w Bazylice Kolegiackiej w Przeworsku w jednym z bocznych ołtarzy (narzędzia rolnicze to najczęstsze atrybuty św. Izydora, przedstawianego również podczas modlitwy do krucyfiksu i z orzącymi aniołami). W 1848 r. w Wielkopolsce o wolność z pruskim zaborcą walczyli chłopi, niosąc jego podobiznę na sztandarach. W 1622 r. papież Grzegorz XV wyniósł go na ołtarze jako świętego.

CZYTAJ DALEJ

Kard. Sarah do alumnów WSD: niech wasze życie budują trzy filary: krzyż, Eucharystia i Maryja

2024-05-15 19:25

[ TEMATY ]

kard. Robert Sarah

Włodzimierz Rędzioch

Kard. Robert Sarah

Kard. Robert Sarah

- Módlcie się cały czas, bo bez Jezusa nie możecie nic uczynić - mówił kard. Robert Sarah podczas Mszy św. sprawowanej w kościele seminaryjnym św. Witalisa we Włocławku. Były prefekt Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów przybył do Polski w związku z diecezjalną pielgrzymką kapłanów diecezji włocławskiej do sanktuarium św. Józefa, patrona diecezji, w Sieradzu. - Niech wasze życie budują trzy filary: krzyż, Eucharystia i Maryja - zwrócił się do alumnów.

W pierwszym dniu wizyty, 15 maja, gwinejski purpurat spotkał się z alumnami, moderatorami i wykładowcami włocławskiego WSD. Dzień rozpoczął się Mszą św. w seminaryjnym kościele, której przewodniczył kard. Sarah, a koncelebrowali m.in. biskup włocławski Krzysztof Wętkowski oraz biskup senior Stanisław Gębicki.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję