Reklama

Watykan

„Zmartwychwstały Chrystus” Perugina wystawiony w Pinakotece Watykańskiej

Od lat sześćdziesiątych XX w. tego dzieła Perugina nie można zobaczyć w Pinakotece Watykańskiej – jest niedostępne dla publiczności zwiedzającej Muzea Watykańskie, ale stale pojawia się na oficjalnych fotografiach i w serwisach telewizyjnych z Watykanu. Zwykle stanowi tło, na którym od prawie sześćdziesięciu lat wielcy tego świata - głowy państw i rządów, wybitne osobistości, są fotografowane z papieżem w czasie oficjalnych wizyt w Watykanie. Chodzi o cenny obraz Perugino „Zmartwychwstanie Chrystusa”.

[ TEMATY ]

wystawa

Włodzimierz Rędzioch

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pietro di Cristoforo Vannucci, znany jako Perugino urodził się ok. 1450 w Città della Pieve. Był jednym z najwybitniejszych malarzy włoskiego Renesansu, przedstawicielem szkoły umbryjskiej. Uformował się w szkole Piero della Francesca i Andrea del Verrocchio, natomiast jego uczniami byli m.in. Raffaello Sanzio i Pinturicchio. Przyjaźnił się z genialnym Leonardem da Vinci.

Od 1478 r. pracował w Rzymie - między rokiem 1480 a 1482 brał udział w dekoracji Kaplicy Sykstyńskiej wraz z innymi artystami swojej epoki. Na ścianach Kaplicy namalował kilka fresków: „Przekazanie kluczy św. Piotrowi”, „Chrzest Chrystusa”, „Wyjście Mojżesza z Egiptu”. Niestety, jego dwa freski nad ołtarzem – “Boże Narodzenie” oraz „Narodziny i znalezienie Mojżesza” - w 1535 r. zostały zakryte, gdy Michał Anioł zaczął malować na frontowej ścianie „Sąd Ostateczny”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W późniejszych latach życia pracował intensywnie w kościołach Umbrii i Toskanii, głównie w Perugii - w 1485 r., z powodu wielkiego poważania, jakim się cieszył, został mianowany honorowym obywatelem Perugii, stąd pochodzi jego przydomek. Zmarł w 1523 r.

Reklama

Z okazji 500. rocznicy śmierci Perugina, Muzea Watykańskie uczciły wielkiego mistrza z Umbrii, wystawiając ponownie w Pinakotece Watykańskiej (od 28 czerwca do 15 września) ten niezwykły i znany, ale prawie nigdy niewidoczny dla szerokiej publiczności obraz.

Obraz „Zmartwychwstanie Chrystusa” został wykonany w 1499 r. dla rodzinnej kaplicy w kościele San Francesco al Prato w Perugii. Artysta miał wówczas prawie pięćdziesiąt lat i wykonywał liczne dzieła o wysokiej jakość. W 1797 r. wojsko francuskie okupujące Włochy zrabowało płótno Perugina z kościoła - ołtarz został wystawiony w Paryżu. Po upadku Napoleona dzieło Perugina zostało zwrócone papieżowi w 1815 r. – trafił w końcu do Pinakoteki Watykańskiej. Sto pięćdziesiąt lat później Paweł VI zapragnął, aby obraz ten zawisł w jego prywatnej bibliotece w Pałacu Apostolskim. Od tego czasu, z wyjątkiem krótkiej przerwy na konserwację w latach 2000-2002 i późniejszej wystawy, „Zmartwychwstanie Chrystusa” pozostaje w tej reprezentacyjnej sali apartamentu papieskiego.

To naprawdę wyjątkowa okazja, aby odwiedzić Muzea Watykańskie i zobaczyć to wspaniałe dzieło włoskiego Renesansu, zanim wróci na swoje uprzywilejowane miejsce w prywatnej Bibliotece papieży.

WŁODZIMIERZ RĘDZIOCH

2023-06-30 13:54

Ocena: +4 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Spotkanie z Tajemnicą

Niedziela sandomierska 38/2022, str. VI

[ TEMATY ]

wystawa

Tarnobrzeg

Ks. Wojciech Kania

O historii ikon opowiedział Tadeusz Zych

O historii ikon opowiedział Tadeusz Zych

W Muzeum Historycznym Miasta Tarnobrzega otwarto wystawę „Święto – ikona współczesna”.

Z ikoną współczesną miałem okazję zetknąć się po raz pierwszy podczas przygotowywania wystawy prac Iryny Bołdiny-Styczeń w krużgankach naszego krakowskiego Domku Loretańskiego. To spotkanie stało się dla mnie bardzo inspirujące. Od niej uczyłem się malarstwa temperowego, starałem się też z czasem być coraz bardziej samodzielnym – powiedział kapucyn br. Marcin Świąder. – Przełomowym momentem okazała się jednak śmierć prof. Jerzego Nowosielskiego. Przebywałem wówczas w pustelni i ta śmierć jakoś bardzo głęboko mnie dotknęła. Postanowiłem wówczas nauczyć się jego alfabetu przekazu plastycznego i próbować kontynuować to, co on rozpoczął. Za swoich nauczycieli poczytuję sobie Teofana Greka i Andrieja Rublowa, czyli najwybitniejszych malarzy ikon, którzy działali na przełomie XIV i XV stulecia. Niemniej to plastyczne widzenie Nowosielskiego stało mi się najbliższe i najlepiej, najswobodniej czuję się, gdy nawiązuję do jego twórczości – wyjaśnił.

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 2.): No to trudno

2024-05-01 20:20

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat.prasowy

Co zrobić, jeśli w ogóle nie czuję Maryi? Albo relacja z Nią jest dla mnie trudna bądź po prostu obojętna? Zapraszamy na drugi odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski mówi o możliwych trudnościach w relacji z Maryją oraz o tym, jak je pokonać.

CZYTAJ DALEJ

Rzeszowskie spotkania maryjne

2024-05-03 21:00

Irena Markowicz

Pani Rzeszowska na osiedlu Staroniwa

Pani Rzeszowska na osiedlu Staroniwa

W maju, miesiącu przesiąkniętym wdzięcznością do naszej Matki w Niebie łatwiej też

odnajdujemy ślady jej obecności w naszym otoczeniu. Kamienna figura Pani Rzeszowa na osiedlu Staroniwa, bliźniaczo podobna do tej, która objawiła się Jakubowi Ado w 1513 na gruszy w ogrodzie bernardyńskim...

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję