„Życie i oddana praca zmarłej prof. Wandy Półtawskiej wywarły wielki wpływ na Kościół w naszej Ojczyźnie” - przyznaje Prymas Polski abp Wojciech Polak wspominając zmarłą prof. Wandę Półtawską, cenioną lekarkę i wielką obrończynię świętości małżeństwa, rodziny i życia poczętego.
Arcybiskup gnieźnieński spotkał się z prof. Wandą Półtawską w kwietniu tego roku, gdy odwiedziła Gniezno.
„Była to okazja do ponownego wsłuchania się w niezwykłe przesłanie, którym chciała dzielić się ze światem pomimo swego wieku i ulatujących już sił” - podkreśla abp Polak, wyrażając wdzięczność za możliwość „osobistego poznania Pani Profesor oraz za wszelkie dobro, które przez ponad wiek Jej życia stało się i naszym udziałem”.
„Doświadczywszy tragedii i okrucieństwa wojny, odkryła powołanie, by służyć życiu i promować bezcenną wartość każdego ludzkiego istnienia, by promować Ewangelię życia” - wskazuje Prymas zaznaczając, że śp. Wanda Półtawska „niestrudzenie broniła życia i ukazywała prawdę o godności człowieka m.in. przez lata pracy uniwersyteckiej w Krakowie, jak i w licznych papieskich gremiach, a także biorąc udział w prelekcjach i spotkaniach”.
„Dobremu Bogu wyrażam również wdzięczność za wieloletnią przyjaźń śp. Pani Profesor ze św. Janem Pawłem II, dzięki której po śmierci papieża Polaka Jego nauczanie było nie tylko pielęgnowane, ale dzięki świadectwu Pani Profesor, przypominane i propagowane” - podkreśla abp Polak.
Spokojny, aczkolwiek wojenny wieczór 17 lutego 1941 roku w lubelskim mieszkaniu Państwa Wojtasików przy ul. Króla Leszczyńskiego na Wieniawie przerwał mocny męski głos w przedpokoju: Która z pań nazywa się Wanda?
„Tak się zaczęło” - wspomina Wanda Półtawska w książce-pamiętniku “I boję się snów”. „Wstałam, wyszłam… i wróciłam po czterech latach obozu i półrocznym więzieniu”.
W samym sercu Neapolu, w Kaplicy Sansevero znajduje się jedna z najbardziej niezwykłych rzeźb jaką kiedykolwiek wykuto w marmurze – to „Chystus spowity całunem” („Cristo Velato”). Jej twórcą jest włoski rzeźbiarz Giuseppe Sammartino, który skończył swoje dzieło w 1753 r. Ludziom trudno było uwierzyć, że można było z twardego marmuru „wydobyć” przezroczysty całun, który lekko pokrywał ciało zmarłego Chystusa. Ponieważ zleceniodawcą rzeźby był książe Raimondo di Sangro, sławny alchemik, powstała legenda, że całun powstał w alchemicznym procesie „marmoryzacji” tkaniny.
Warto dodać, że w okresie późnego baroku Sammartino był jednym z najwybitniejszych włoskich rzeźbiarzy – pracował w Neapolu, tworząc rzeźby o tematyce religijnej, a Chrystus z kaplicy Sansevero jest jego najsłynniejszym dziełem.
Nie umiem / być srebrnym aniołem / ni gorejącym krzakiem / tyle Zmartwychwstań już przeszło / a serce mam byle jakie. / Tyle procesji z dzwonami / tyle już alleluja / a moja świętość dziurawa / na ćwiartce włoska się buja – pisał ksiądz poeta Jan Twardowski w wierszu pt. „Wielkanocny pacierz”. Gdy zapytałam go kiedyś, na czym według niego polega zmartwychwstanie Chrystusa, odpowiedział: „na tym, że Chrystus, który umarł, żyje!”.
Była to dla niego „prawda porażająca”. Bo przecież Pan Jezus po zmartwychwstaniu był niby ten sam, ale już zupełnie inny. Nawet Apostołowie nie mogli Go poznać. Wskrzeszona dziewczynka czy Łazarz z Ewangelii pozostali tacy sami. Po wskrzeszeniu - wrócili do normalnego życia, kiedyś potem znów poumierali. Natomiast Pan Jezus po zmartwychwstaniu był zupełnie inny – tłumaczył ks. Twardowski, dodając że właśnie dlatego w Komunii świętej przyjmujemy Zmartwychwstałego Pana Jezusa, a więc przemienionego przez śmierć i zmartwychwstanie. Ktoś, kto przechodzi przez śmierć, już jest inny – to bardzo ważna prawda wiary”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.