Reklama

Mądrość gospodyni domowej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pewna młoda matka pięciorga dzieci zrezygnowała z dobrze płatnej i przynoszącej satysfakcję pracy po to, by swoje dzieci wychować osobiście - wraz z mężem - nie zaś za pośrednictwem niań i przedszkoli. Gdy najstarsze dzieci osiągnęły wiek szkolny, wysłała je do szkoły. Nie trzeba było wiele czasu, by zorientować się, że cały wysiłek, jaki włożyła w wychowanie i wczesną edukację dzieci, zostanie tu błyskawicznie zmarnowany. Jaka była decyzja tej matki? Zabrała dzieci do domu i po przekroczeniu formalno-prawnego Rubikonu kontynuowała ich edukację na własny rachunek. Dziś jest niezmiernie zadowolona, bo widzi, jak dobrze rozwijają się dzieci, jak spokojnie upływa życie rodzinne, w które nie ingeruje instytucja, która uzurpuje sobie prawo do nadawania kształtu wychowaniu i nauczaniu w duchu całkowicie obcym zasadom chrześcijańskim i zdrowemu rozsądkowi. Właśnie, zdrowemu rozsądkowi. Matka pięciorga dzieci nie jest na szczęście intelektualistką, tylko zwyczajną, trzeźwo myślącą kobietą. Z wykształcenia jest psychologiem, ale to nie wykształcenie, lecz uważne, krytyczne spojrzenie na rzeczywistość, wyciąganie logicznych wniosków zadecydowało o jej wyborze. O takich kobietach, które wyłączają się z nurtu życia zawodowego i pozostają w domu - dla podjęcia ważniejszych spraw - mówiło się niegdyś: gospodyni domowa.
W latach komunizmu - podobnie jak dziś - całkowicie wyszło z użycia określenie pani domu. Być panią czegokolwiek, to znaczy panować. W tym przypadku panować nad pożądanym kierunkiem wychowania własnych dzieci - dla Boga. Liberalny świat, który ceni przyjemność i osobistą satysfakcję bardziej niż obowiązek, nie mógł przełknąć - tak samo jak świat komunistyczny - tej okropnej pani domu. Pojęcie to sugeruje zupełnie inny rodzaj satysfakcji - satysfakcji z tego powodu, że wypełniło się dobrze obowiązek stanu, że dom stał się twierdzą dobrych obyczajów, ładu i stabilności. Konsumpcja, rozrywka, prestiż, ambicje osobiste pozostają na innym planie. Z perspektywy panowania we własnym domu, przestają one roztaczać swe zwodnicze czary. Widzi się ich bezużyteczność wobec zadania, które zleca Bóg.
Emerytowany arcybiskup Bolonii, kard. Giacomo Biffi zwykł powtarzać, że w dzisiejszych czasach utrata rozumu jest czymś gorszym niż utrata wiary. Płytkość życia umysłowego, odejście od kategorii arystotelesowskich i tomistycznych, czyli - od logiki, konkretu, prawidłowego rozeznawania przyczyny i skutków, nazywania rzeczy po imieniu, na rzecz zjawisk, przeżyć, wrażeń, doświadczeń, emocji, marzeń, przywiązywania nadmiernej wagi do rozwoju własnej osobowości i innych fantomów, które przeczą rozumnej naturze człowieka, ma skutki fatalne zarówno dla życia duchowego - powoduje uwiąd wiary - jak i rodzinnego, a w konsekwencji także społecznego.
Zdrowe logiczne myślenie zawsze prowadzi do Boga, bowiem człowiek myślący nieuchronnie musi zadać sobie pytanie o przyczynę wszystkiego i nie da sobie wmówić, że „na początku był wielki wybuch”, albo: „na początku był pył kosmiczny”. Dobre matki widząc nieodpowiedzialne życie nauczycieli swoich dzieci, nigdy nie wpadną na pomysł, że są oni lepszymi wychowawcami od nich. Zaś przeglądając podręczniki szkolne, pełne błędów logicznych i nowomowy, nigdy nie dojdą do wniosku, że są one lepszą propozycją dla ich dzieci niż arcydzieła literatury - począwszy od klasycznych baśni, tych w najlepszych przekładach, i od „Pana Tadeusza”. I będą uczyć po swojemu.
Taki wybór oparty na zdrowym rozsądku daje się także zauważyć w tych nurtach życia Kościoła, które przeciwstawiają się tzw. pluralizmowi. Pluralizm, idąc za głosem „wolności” człowieka, prowadzi do odrzucenia poprawnego rozumowania w kwestiach duchowych, a w rezultacie - do odrzucenia wiary w Trójcę Świętą na rzecz pseudomistycyzmu. O niebezpieczeństwach związanych z wyborami uczuciowymi mówił św. Pius X w encyklice „Pascendi dominici gregis”. „(…) wedle modernistów objawienie Boże nie może stać się wiarygodne dzięki znakom zewnętrznym i dlatego ludzie mogą być skłaniani do wiary jedynie przez własne doświadczenia lub prywatne natchnienia” (1907 r.).
Według modernistów, kto nie „czuje” Boga, nie może Go znaleźć poza swoim wnętrzem. Cenią oni jedynie uczucia i doświadczenie religijne. Zapominają, że źródłem życia wiary są prawdy wiary. Niezmienne, wieczne, przekazane przez samego Boga.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Gądecki: kapłaństwo to nie jest fach, który można rzucić i zamienić na inny

2024-05-21 14:42

[ TEMATY ]

kapłaństwo

abp Stanisław Gądecki

Karol Porwich / Niedziela

„Niech nad waszą kapłańską służbą pośród Polonii i nie tylko czuwają słudzy Boży kard. August Hlond i ks. Ignacy Posadzy. Traktujcie poważnie wasze kapłaństwo, bo kapłaństwo to nie jest fach, który można rzucić i w każdej chwili zamienić na inny. Kapłaństwo jest wieczne” - mówił abp Stanisław Gądecki. Metropolita poznański przewodniczył w poznańskiej katedrze uroczystej Mszy św., połączonej z udzieleniem święceń diakonatu czterem alumnom i święceń prezbiteratu trzem diakonom Towarzystwa Chrystusowego.

W Eucharystii uczestniczyli generał księży chrystusowców ks. Krzysztof Olejnik TChr, prowincjałowie z Australii, Brazylii, USA, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Francji, krajów, gdzie posługują chrystusowcy, rektor ks. dr Jan Hadalski i wychowawcy seminaryjni, siostry misjonarki, kapłani diecezjalni i zakonni oraz rodzice, krewni i przyjaciele alumnów.

CZYTAJ DALEJ

Proszę Cię, Panie, o łaskę bycia zawsze świadomym ceny mojego odkupienia

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 19, 25-34.

Poniedziałek, 20 maja. Święto Najświętszej Maryi Panny Matki Kościoła

CZYTAJ DALEJ

Katecheci przeciwko zmianom zasad organizacji religii w szkołach

2024-05-21 16:42

[ TEMATY ]

katecheta

Bożena Sztajner/Niedziela

Nauczyciele ze Stowarzyszenia Katechetów Świeckich krytykują propozycję MEN zmian w zasadach organizacji lekcji religii w szkołach. Według nich spowodują one utratę pracy przez część katechetów. Opowiadają się za natomiast za wprowadzeniem obowiązkowych dla uczniów lekcji religii lub etyki.

Pod koniec kwietnia do konsultacji publicznych trafił projekt nowelizacji rozporządzenia ministra edukacji w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Zaproponowano w nim uelastycznienie możliwość organizacji nauki religii i etyki. Łatwiej niż dotychczas będzie można tworzyć grupy dzieci z różnych roczników i oddziałów klasowych.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję