Reklama

Niedziela Częstochowska

W seminarium odbył się panel ekumeniczny

Sens ekumenizmu, kult świętych w Kościele, działania ewangelizacyjne, charyzmaty i rozeznanie powołania – to tylko niektóre z tematów, które podjęli uczestnicy panelu ekumenicznego, który odbył się wieczorem 19 stycznia w Wyższym Międzydiecezjalnym Seminarium Duchownym w Częstochowie.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na początku spotkania ks. prał. Ryszard Selejdak, rektor seminarium wyraził nadzieję, że panel przyczyni się do przybliżenia problematyki dotyczącej dialogu ekumenicznego.

Za papieżem Franciszkiem podkreślił, że „szczególne znaczenie na drodze do pełnej jedności należy przypisać dialogowi miłości, który ostatecznie można sprowadzić do praktycznego wymiaru ekumenizmu”. Przypomniał również za św. Tomaszem z Akwinu, że „dzieła miłości względem bliźniego są doskonałym zewnętrznym wyrazem wewnętrznej łaski Ducha. Jeżeli chodzi o zewnętrzne działanie, miłość jest największą ze wszystkich cnót”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Panel poprowadził ks. dr Jarosław Grabowski, redaktor naczelny Tygodnika Katolickiego „Niedziela” i kierownik Referatu Dialogu ekumenicznego, międzyreligijnego, z niewierzącymi Kurii Metropolitalnej w Częstochowie.

Po co spotykamy się na panelu dyskusyjnym w WMSD w Częstochowie w Tygodniu Modlitw o Jedność Chrześcijan? – zapytał ks. Grabowski. – Po to, aby się lepiej poznać, po to, aby ze sobą rozmawiać, po to, aby przypomnieć sobie o naszej współodpowiedzialności za jedność chrześcijan, po to, aby uczynić kolejny krok w stawaniu się braćmi, podzielonymi co prawda, ale zawsze braćmi w Chrystusowej wierze – zaznaczył.

Karol Porwich/Niedziela

Reklama

– Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za odnowienie jedności uczniów Chrystusa. Droga do jedności to także odnowa Kościoła i odnowa sposobów praktykowania wiary w życiu. Tak jak praktykujemy wiarę – my wyznawcy niepodzielonego Chrystusa – tak samo praktykujemy ekumenię – podkreślił.

– Zaproszenie do seminarium naszych braci z bratnich Kościołów chrześcijańskich to nie jest jakiś grzecznościowy gest czy jedynie wyraz gościnności. spotykamy się by praktykować ekumenizm, bo my wierzymy w jedność chrześcijan, bo dla nas jedność nie jest utopią. Jedność budujemy dzisiaj nie tyle łatwiej, co inaczej – kontynuował.

W panelu wzięli udział duchowni różnych Kościołów chrześcijańskich: ks. bryg. Adam Glajcar – proboszcz ewangelickiej parafii Wniebowstąpienia Pańskiego w Częstochowie, kapelan krajowy strażaków wyznania ewangelickiego oraz ks. Krzysztof Michałek-Góral, proboszcz parafii Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w Kleszczowie oraz wykładowcy, moderatorzy seminarium i seminarzyści.

Odpowiadając na pytanie o sens ekumenizmu ks. Krzysztof Michałek-Góral podkreślił, że sam już od 30 lat uczestniczy w dziele ekumenii. – Dobrze się dzieje, że spotykamy się, bo były dziesiątki lat, kiedy nie spotykaliśmy się, a nawet straszyliśmy się sobą. O wielu rzeczach, które nas dzielą możemy porozmawiać i wytłumaczyć je sobie – podkreślił ks. Michałek-Góral.

Karol Porwich/Niedziela

– Ekumenia ciągnie się od zarania chrześcijaństwa. To, co nas łączy to Chrystus. Dzisiaj ekumenia rodzi się na dole, wśród wiernych, a nie tylko na górze, wśród hierarchii – dodał ks. Adam Glajcar.

Reklama

Duchowni odpowiedzieli również na pytania o kult świętych i o to, czy Kalwin i Luter są wspominani w ich Kościołach w liturgii. – Oba nasze Kościoły nie mają świętych w takim rozumieniu jak u katolików. Oczywiście ze świętych uznanych w Kościele katolickim należy brać przykład. Również korzystamy obficie z nauki reformatorów, ale nie kierujemy do nich modlitewnych westchnień. W teologii naszych Kościołów nie ma czegoś takiego – odpowiedział duchowny Kościoła Ewangelicko-Reformowanego.

– W homiliach często wspominamy nauczanie Lutra, ale ja osobiście również cytuję Jana Pawła II jako wzór bogobojnego życia – dodał duchowny luterański.

Zapytani o realna możliwość całorocznej współpracy obaj duchowni podkreślili, że tydzień ekumeniczny jest „zaczynem do całorocznego działania”. – Pracujemy obecnie nad wspólnymi spotkaniami biblijnymi – podkreślił ks. Glajcar.

Z kolei ks. Krzysztof Michałek-Góral zaznaczył, że „ekumenizm – jak to określił – piśmienny jest całoroczny, ale trzeba, żeby też całoroczny był ekumenizm praktyczny. Stąd pomysł biblijnych spotkań”. – Nic nie zastąpi spotkań twarzą w twarz – dodał. Obaj duchowni wskazali na znaczenie Biblii ekumenicznej w realizacji dialogu ekumenicznego.

Uczestniczy panelu zmierzyli się również z problemem malejącej liczby wiernych w Kościołach. – Każda parafia jest inna i każda ma inne oczekiwania, ale podejmujemy różne działania ewangelizacyjne, jak Festiwal Sola Musica oraz studia biblijne dla wiernych – podkreślił ks. Glajcar.

– W Zelowie organizujemy święto ewangelizacyjne. Trzeba inwestować w ludzi – dodał ks. Michałek-Góral. – Organizujemy również kursy biblijne dla dzieci i wieczory biblijne. Jednak bardzo wiele zależy od rodziców – dodał.

Reklama

Podczas panelu podjęty został temat obecności rożnych tradycji duchowości w Kościołach. – Trzeba zauważyć, że ewangelicyzm reformowany jest taki trochę surowy, począwszy od wystroju kościoła aż po liturgię. Zasadniczo w Kościele Ewangelicko-Reformowanym są dwa nurty: szwajcarski i ten wywodzący się od Braci Czeskich – opowiedział ks. Michałek-Góral.

Z kolei duchowny luterański zaznaczył, że w tradycji luterański są dwa ruchy: ortodoksyjny i pietystyczny. – Tradycje związane są z miejscem i diecezjami. Luteranizm jest wszędzie trochę inny – wyjaśnił ks. Glajcar.

Na pytanie o duchowość charyzmatyczną duchowny z Kościoła Ewangelicko-Reformowanego odpowiedział, że w ich Kościele nie ma nurtów głęboko charyzmatycznych, co nie oznacza, że nie ma charyzmatów. – Trzeba uchylić drzwi do serca dla Ducha Świętego – dodał.

– Duchowość charyzmatyczna jest bardziej obecna w ruchu pietystycznym w naszym Kościele. Przed wszystkim jednak ważna jest opieka duszpasterska nad daną grupą – dopowiedział duchowny luterański.

Mówiąc o rozeznaniu powołania ks. Krzysztof Michałek-Góral podkreślił, że w życiu młodego człowieka musi być taki moment, który jest trąceniem palcem przez Pana Boga. – Wierz i kochaj ludzi, to jest właściwa recepta na realizację powołania kapłańskiego – dodał ks. Michałek-Góral.

Reklama

Duchowni zostali zapytani o rozumienie słów motta tygodnia ekumenicznego: „Będziesz miłował Pana, swego Boga..., a swego bliźniego jak siebie samego” (Łk 10, 27). – Jestem zobligowany tę miłość przekazać dalej. Chrystus również pozostawił zdanie w Ewangelii, które często mnie oskarża: „Miłujcie nieprzyjaciół”. Ta miłość jest broszo trudna – mówił duchowny luterański. – Staram się kochać pomimo. Uczę się tego przez całe życie. Chrześcijańska miłość jest piękna, ale tez nie jest łatwa. Chciałbym w życiu postępować jak ewangeliczny Samarytanin – dodał duchowny Kościoła Ewangelicko-Reformowanego.

Spotkanie zakończyło się wspólną modlitwą „Ojcze nasz”.

W ramach tygodnia ekumenicznego w archidiecezji częstochowskiej w sobotę 20 stycznia o godz. 17.30 odbędzie się spotkanie modlitewne w kościele ewangelicko-augsburskim Wniebowstąpienia Pańskiego w Częstochowie.

Na zakończenie tygodnia będzie Msza św. o jedność chrześcijan w kościele rektorackim Najświętszego Imienia Maryi w Częstochowie 25 stycznia o godz. 18. Eucharystii będzie przewodniczył i homilię wygłosi abp Wacław Depo, metropolita częstochowski.

Działalność ekumeniczna w archidiecezji częstochowskiej skierowana jest głównie do Kościołów zrzeszonych w Polskiej Radzie Ekumenicznej, która jest częścią międzynarodowego ruchu ekumenicznego. W Częstochowie znajduje się parafia prawosławna ze świątynią Cudotwórczej Częstochowskiej Ikony Matki Boskiej, której od 2021 r., po śmierci niezapomnianego i wieloletniego proboszcza ks. mitrata Mirosława Drabiuka, przewodzi nowy proboszcz ks. Marcin Bielawski. Jest również ewangelicko-augsburska parafia Wniebowstąpienia Pańskiego, której proboszczem od 2011 r. jest ks. Adam Glajcar, krajowy ewangelicki kapelan strażaków, a także parafia polskokatolicka Matki Bożej Królowej Apostołów, z duszpasterzem ks. Szczepanem Rycharskim. W Gniazdowie k. Koziegłów znajduje się starokatolicka parafia mariawitów, istniejąca od 1906 r. Natomiast w Kleszczowie mieści się parafia ewangelicko-reformowana, której proboszczem jest ks. Krzysztof Michałek-Góral.

2024-01-20 09:43

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Przybylski: musimy tworzyć kulturę rodzin

– Kiedy martwimy się o świętość naszych rodzin, to mamy odbudowywać i wziąć udział w bitwie o Boską kulturę małżeństwa i rodziny. Trzeba odbudować kodeks rodzinny, żeby całemu światu powiedzieć, że rodzina jest święta i jest Boska – mówił w homilii bp Andrzej Przybylski.

Biskup pomocniczy archidiecezji częstochowskiej przewodniczył w uroczystość Świętej Rodziny Mszy św. w intencji rodzin i małżeństw w archikatedrze Świętej Rodziny w Częstochowie. Podczas Mszy św. odbył się obrzęd odnowienia przyrzeczeń małżeńskich.
CZYTAJ DALEJ

Pierwszy męczennik

Niedziela Ogólnopolska 52/2022, str. 19

[ TEMATY ]

św. Szczepan

en.wikipedia.org

Św. Szczepan

Św. Szczepan

Dzieje Apostolskie opisują go jako męża pełnego wiary i Ducha Świętego.

O życiu św. Szczepana wiemy niewiele – nie znamy ani roku, ani miejsca jego narodzin. Prawdopodobnie był zhellenizowanym Żydem, na co może wskazywać jego greckie imię. Wiemy jednak, że przyjął chrześcijaństwo, a przymioty jego charakteru sprawiły, iż został wybrany na jednego z siedmiu diakonów młodego Kościoła. Do jego zadań należało sprawowanie opieki nad wdowami i ubogimi, ale nie ograniczył się tylko do tej misji, z zapałem i mądrością głosił też Ewangelię. Musiał być skuteczny w ewangelizowaniu, skoro jego aktywność wywołała gniew Sanhedrynu. Szczepan wygłosił przed oskarżycielami płomienną mowę, w której objaśnił „na nowo cały opis biblijny (...), aby ukazać, że prowadzi on do «miejsca» ostatecznej obecności Boga, jakim jest Jezus Chrystus” – stwierdza Benedykt XVI. Mimo to Szczepan został ukamienowany, stając się pierwszym męczennikiem (protomartyr). Przy jego egzekucji obecny był Szaweł, późniejszy Apostoł Narodów.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę: Czy ateista może stworzyć jasełka?

2024-12-26 20:07

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

Czy ateista może napisać jasełka? Przed nami fascynująca historia Jeana-Paula Sartre’a, filozofa-egzystencjalisty, który w trudnych czasach stalagu jenieckiego w Trewirze stworzył głęboko poruszające jasełka.

To dzieło, choć stworzone przez niewierzącego, poruszało ważne motywy religijne i filozoficzne. Główny bohater, Bariona, jest człowiekiem, który sprzeciwia się rzymskiemu okupantowi i pragnie, by rodziło się jak najmniej dzieci. Jednak w miarę rozwoju akcji doświadcza przemiany, która pozwala mu spojrzeć na rzeczywistość z nowej perspektywy.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję