Lednica i Festiwal Życia łączą siły! Znamy wspólne plany obu spotkań
Najpierw 1 czerwca na Polach Lednickich, a potem od 8 do 14 lipca w Kokotku odbędą się dwa największe w Polsce wydarzenia katolickie dla młodzieży. W tym roku występują one pod jednym wspólnym hasłem: „Wracaj do domu”
Choć wielką rybę i festiwalową scenę dzieli na mapie ponad 200 kilometrów, to tegoroczna Lednica i Festiwal Życia w Kokotku bardzo się do siebie zbliżą. Dzięki współpracy środowisk odpowiedzialnych za organizację i merytoryczne przygotowanie obu spotkań, dwa największe w Polsce katolickie wydarzenia dla młodzieży występują w tym roku pod wspólnym hasłem „Wracaj do domu” i będą się przenikać, by zaoferować ich uczestnikom jeszcze lepsze doświadczenia.
Lednica o relacjach. „Wracaj do domu”
Już za cztery miesiące, 1 czerwca, Pola Lednickie ponownie zapełnią się dziesiątkami tysięcy młodych ludzi, którzy zgromadzą się pod Bramą Trzeciego Tysiąclecia, by w wypełnionych głęboką symboliką nabożeństwach świętować swoją wiarę. Tematem XXVIII Ogólnopolskiego Spotkania Młodych LEDNICA 2000 będą relacje.
- Do domu można wracać na dwa sposoby: po przejściach, by leczyć swoje rany jak obolały syn marnotrawny, albo jak apostołowie - z radością i dzieląc się dobrem, jakie spotkało nas w życiu. Ale dom to nie tylko ściany. To relacje rodzinne, przyjacielskie… Dlatego dobrze wracać do domu, który buduje się nie poprzez stawianie murów, lecz odnawianie tego, co jest miłością między nami - wyjaśnia dominikanin o. Tomasz Nowak, duszpasterz Lednicy.
Reklama
- Jestem bardzo usatysfakcjonowana tym, że otwieramy się na wymianę doświadczeń między „starą” Lednicą a „młodym” Festiwalem Życia. To ożywia oba wydarzenia, możemy wzajemnie się inspirować i współdziałać dla tego samego celu - dodaje s. Łucja Rado, dominikanka współprowadząca spotkanie.
Zapisy na XXVIII Ogólnopolskie Spotkanie Młodych LEDNICA 2000 rozpoczną się jeszcze w lutym. Przy tej okazji organizatorzy zapraszają na nową stronę internetową - www.spotkanielednica2000.pl. Bieżące informacje będą udostępniane również w mediach społecznościowych Lednicy - na Facebooku, Instagramie i TikToku.
Festiwal Życia. Tygodniowa Lednica? Katolicki Woodstock?
Kontynuacja i rozwinięcie tematyki Lednicy dokona się na Festiwalu Życia w Kokotku. Wydarzenie to w ostatnich latach urosło do największego katolickiego festiwalu dla młodzieży w Polsce, co roku na początku wakacji gromadząc przez cały tydzień tłumy młodych ludzi z całego kraju, a nawet z bardzo odległych zakątków świata, którzy specjalnie w tym celu pokonują nieraz tysiące kilometrów. Również z tym roku organizatorzy spodziewają się grup ze wszystkich stron Polski oraz kilku kontynentów.
Uznanie wielu uczestników i obserwatorów festiwal zyskuje dzięki połączeniu konkretnych duchowych treści, będących trafną odpowiedzią na najbardziej aktualne problemy i oczekiwania młodych ludzi, z wakacyjną rozrywką w całkowicie profesjonalnej oprawie, kojarzoną z największymi festiwalami muzycznymi. Na festiwalowej scenie wystąpią m.in. C-BooL, Mesajah, niemaGOtu i Siewcy Lednicy. Wyjątkowego charakteru nadaje wydarzeniu urokliwa lokalizacja nad stawem pośrodku lasu.
Reklama
- Na pierwszy rzut oka może wydawać się dość paradoksalne to, że na dwa największe wydarzenia religijne dla młodzieży zapraszamy hasłem „Wracaj do domu”. Oczywiście sens tych słów jest dużo głębszy. Na Festiwalu Życia będziemy mówić o Kościele jako domu, do którego możemy wracać ze wszystkimi swoimi trudnościami, ale i zwycięstwami. A poprowadzi nas w tych rozważaniach starotestamentalna postać Estery - tłumaczy o. Tomasz Maniura, misjonarz oblat i główny organizator Festiwalu Życia w Kokotku.
Oprócz tego w programie zaplanowane są m.in. konferencje znanych prelegentów, kilkadziesiąt tematycznych warsztatów do wyboru, ekstremalny i widowiskowy Bieg Festiwalowicza, a także codzienne Msze Święte i nabożeństwa, muzyczny wieczór uwielbienia oraz adoracja Najświętszego Sakramentu trwająca 24 godziny na dobę przez cały tydzień.
Zapisy indywidualne i grupowe na Festiwal Życia są już dostępne na stronie www.festiwalzycia.pl. Więcej szczegółów i aktualności można znaleźć w mediach społecznościowych festiwalu - na Facebooku, Instagramie i TikToku.
Honorowy patronat nad Festiwalem Życia objęła Konferencja Episkopatu Polski. Wydarzenie odbywa się pod patronatem Katolickiej Agencji Informacyjnej.
więcej:
CO ŁĄCZY LEDNICĘ I FESTIWAL ŻYCIA? ZOBACZ WYJĄTKOWY WYWIAD - Zobacz
NAJLEPSZY TYDZIEŃ W ŻYCIU NA FESTIWALU ŻYCIA? ZOBACZ, DLACZEGO WARTO: Zobacz
Gromadzące zwykle kilkadziesiąt tysięcy uczestników XXIV Ogólnopolskie Spotkanie Młodych na Lednicy miało w tym roku, ze względu na epidemie koronawirusa, charakter głównie wirtualny. Hasłem spotkania były słowa "Cały Twój". - Chcemy to powiedzieć Bogu, ale i kierować się w życiu wzorem Niepokalanej, bo całej Jej życie należało do Boga. To oznacza wziąć odpowiedzialność za Kościół, tak jak w swoim czasie uczynili św. Jan Paweł II i kard. Stefan Wyszyński - mówił w sobotę 6 czerwca do młodych podczas Mszy świętej bp Adrian Galbas.
XXIV Ogólnopolskie Spotkanie Młodych LEDNICA 2000, ze względu na trwającą epidemię, odbywało się głównie w internecie, przy ograniczonej obecności uczestników na Polach Lednickich.
Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego.
Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia.
Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka.
Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
- Jezus na Krzyżu mówi do nas zobacz ja też cierpię, proszę kochaj więcej i trwaj - podkreślają jasnogórscy pielgrzymi. Umiłowanie krzyża widać na Jasnej Górze, gdzie obok kultu Maryjnego bardzo widoczny jest także rys Chrystocentryczny. Liturgia Wielkiego Piątku celebrowana będzie o 17.00 w Bazylice. Koncentruje się ona na adoracji Krzyża, wydarzeniach związanych z męką i śmiercią Chrystusa. Po niej adoracja Jezusa w Grobie trwać będzie przez całą noc.
Czas rodzenia się życia pustelniczego na Węgrzech i Bałkanach w XII i na początku XIII w. to okres wypraw krzyżowych oraz różnych zagrożeń dla chrześcijan. Takie okoliczności stawały się wezwaniem do radykalnego pójścia drogą krzyża Chrystusowego, a on sam stał się mocno przemawiającym i jednoczącym symbolem. „Mądrość krzyża” obrał dla jednoczonych przez siebie pustelników bł. Euzebiusz z Ostrzyhomia, założyciel Paulinów, z tego powodu nazywano ich Pustelnikami Świętego Krzyża. Dla pierwszych „białych mnichów”, którzy podjęli trud, aby upodobnić się do Chrystusa Ukrzyżowanego i udziału w Jego surowości życia, posty, czuwania, trudy i dobrowolnie przyjęte wyrzeczenia były świadectwem ich bezkompromisowego stylu ewangelicznego. Praktyka ich pokutnego życia stanowi znamienną cechę duchowości synów św. Pawła. O. Grzegorz Prus, jasnogórski historyk podkreślił, że choć akcenty krzyża w duchowości paulińskiej są teraz mniej widoczne, to wezwanie do życia naśladowaniem Chrystusa jest stale aktualne. - My jako paulini jesteśmy wezwani, żeby żyć tajemnicą Krzyża, czyli mamy dźwigać swój Krzyż i odpowiadać na wezwanie do umartwienia i pokuty. W tym przejawia się nasza duchowość – zauważył paulin. „Biali mnisi” na przestrzeni dziejów dawali świadectwo wierności swojemu charyzmatowi, zwłaszcza w najtrudniejszych momentach historii Zakonu, jak np. w czasie najazdów tureckich, w okresie reformacji czy kasat.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.