Reklama

On ma plan dla każdego z nas

Niedziela podlaska 37/2012

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

MAREK SOBISZ: - Pracuje Ksiądz we Francji. Co skłoniło Księdza do wyjazdu?

KS. PIOTR WRÓBLEWSKI: - Jak to w życiu bywa, nie planowałem tego. Zaplanował to Ten, który ma plan dla każdego z nas. 2 lata temu Ksiądz Biskup zaproponował mi wyjazd do Polskiej Misji Katolickiej we Francji do posługi głównie dla Polonii zagranicznej na okres 6 lat. Potrzebowałem czasu do namysłu, i dał mi go Bóg, wysyłając mnie na 2 miesiące zwolnienia ze szkoły i parafii po skręceniu nogi. Rozważałem różne za i przeciw, przeżyłem czas rekolekcji w samotności, bo chciałem, aby to była wola Boża, a nie moje upodobanie, ambicje czy widzimisię. Pamiętam też, że w trakcie tych przemyśleń moja ciocia, która jest szarytką w Warszawie, podsyłała mi czasopisma o zlaicyzowanej Europie i kryzysie chrześcijaństwa w tych krajach. Chyba nie chciała, żebym tam się wybierał, bo miała różne negatywne doświadczenia. Natomiast ja im bardziej czytałem te artykuły, tym bardziej widziałem potrzebę głoszenia Dobrej Nowiny - ewangelizacji i tym bardziej chciałem tam wyjechać. Doszedłem do wniosku, że w Polsce nie brakuje kapłanów i jeden mniej nie zrobi właściwie żadnej różnicy, a tam naprawdę ich brakuje. W statystykach, które czytałem, było napisane, że wiele diecezji nie ma już seminariów, a średnia wieku kapłanów w niektórych diecezjach to ponad 55 lat. Wiele miejscowości ma piękne, ale opuszczone kościoły.

- W jakim miejscu Ksiądz posługuje?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Początkowo miałem wyjechać do diecezji Rennes do parafii francuskiej z posługą dla Polaków w niedzielę. Ale po przyjeździe do Paryża w przeciągu dwóch dni wszystko się zmieniło. Zostałem - jak się później okazało - w największej polskiej parafii we Francji w centrum Paryża, przy bardzo znanej i ekskluzywnej ulicy rue Saint Honore 263 bis. Tam od ponad 175 lat gromadzą się Polacy, od Wielkiej Emigracji poczynając, po najmłodszą emigrację, głównie zarobkową XXI wieku. Ci wielcy Polacy ze starej emigracji (świeccy) założyli Polską Misję Katolicką, aby przez więź z Kościołem, wiarą i kulturą narodową na obczyźnie nie stracić kontaktu z polskością. Obecnie wygląda to nieco inaczej, wielu przyjeżdżających Polaków się zeuropeizowało i zerwało z Kościołem i kulturą polską. Posługuję w parafii personalnej, w której jest bardzo dużo Polaków. Tam, w sercu Paryża, bije jeszcze polskie serce Polonii, której zależy na wierze i wartościach patriotycznych. W sześciu niedzielnych Mszach św. uczestniczy ponad 4 tys. osób, w święta dużo więcej. Poza tą parafią powstało 7 innych parafii polskich. Parafia, w której posługiwałem przez 2 lata, pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny (Notre Dame de l’Assopmtion de Paris), zajmuje się duszpasterstwem dzieci (katecheza), młodzieży (zespół Oratorio i studenci) oraz dorosłych (grupy modlitewne: różańcowe, adoracyjne, Odnowa, Al-Anon,). Poza tym pracowałem jako opiekun stowarzyszenia Pomost-Passerelle, które zajmuje się bezdomnymi i uzależnionymi, znajdującymi się w trudnej sytuacji życiowej Polakami. Oparte na prawie francuskim, ale stworzone dla Polaków, którzy nie dostali pracy i skończyli na ulicy albo uciekają przed prawem w Polsce, albo przed trudną sytuacją, np. długami, lub wybrali taki styl życia i są bezdomnymi czy kloszardami, najczęściej uzależnionymi. My chodzimy i szukamy tych ludzi, proponując im pomoc, ponieważ według statystyk stowarzyszenia w północnej Francji jest ok. 5 tys. bezdomnych Polaków. W samym Paryżu do 1000 osób. Posługiwałem też w grupie modlitewno-ewangelizacyjnej Odnowy w Duchu Świętym „Arka”, z której wyrosła diakonia Miłosiernego Samarytanina - obecnie Stowarzyszenie Pomost-Passerelle.

- Zapewne praca kapłańska inaczej wygląda niż w Polsce. Jak Ksiądz postrzega sytuację Kościoła we Francji?

- Na parafii polskiej praca kapłańska wygląda bardzo podobnie jak w Polsce. Z tym że jest więcej ludzi, którzy doświadczyli dna, nędzy, biedy życiowej i pustki wewnętrznej, dlatego szukają Boga i rzetelnej posługi kapłańskiej. Ludzi, którzy są autentyczni, bo jak ktoś tyle lat kupował bubel reklamowany przez świat, który nie daje szczęścia, to wracając do Boga, nie kupi już bubla, czyli rutynowej i byle jakiej posługi kapłańskiej. Dlatego razem z moimi współbraćmi prowadziliśmy katechezę dorosłych, grupy formacyjne, kierownictwo duchowe i celebrowaliśmy Eucharystię. Myślę, że wielu księży za bardzo dostosowało się do świata i ludzi, a zapomniało o radykalizmie Ewangelii, czyli wymagającej miłości, nie obowiązku chodzenia, ale przywileju bycia na Mszy św. Poza tym nie jest to parafia terytorialna, nie ma spisu ludności, dlatego nie wiemy, ilu mamy parafian i gdzie oni są. Mieszkają w przeróżnych miejscach i dojeżdżają tam, gdzie jest najbliżej lub im pasuje.
Jeśli chodzi o sytuację we Francji, to Kościół z jednej strony jeszcze nie może się pozbierać po skutkach rewolucji francuskiej i rewolucji z lat 60., a z drugiej strony w tym kryzysie przeżywa wewnętrzne odrodzenie. Z jednej strony pokutujący jeszcze liberalizm w liturgii i podejściu niektórych starszych księży, a z drugiej - szokujący radykalizm ewangeliczny i liturgiczny z zachowaniem piękna i misterium liturgii Kościoła. Myślę, że Kościół we Francji w tym konaniu zmierza ku zmartwychwstaniu. Nie jest w stanie się odrodzić i nadrobić straty, ale Duch Boży wieje kędy chce i powstają coraz to nowe formy życia wspólnotowego, jak wspólnoty monastyczne, wspólnoty charyzmatyczne nastawione bądź na nową ewangelizację w świecie, bądź będące znakiem Wiecznego Boga jako wspólnoty kontemplacyjne.

- Jaka jest świadomość wiary tamtejszych katolików oraz zaangażowanie świeckich w życie Kościoła?

- Jeśli chodzi o Polaków, bo z nimi głównie przebywałem przez te 2 lata, to różna, jak zresztą i w Polsce. Natomiast myślę, że doświadczenie brutalności świata i bezsensu egzystencji bez Boga powoduje, że ludzie wierzący żyjący na emigracji poszukują Boga ze zdwojoną siłą, szukają umocnienia w wierze, pogłębienia wiary, spotkań modlitewnych, kierownictwa duchowego, a przez to są zdolni coraz bardziej dzielić się tym, co mają, i dawać siebie i swój czas. Czymś normalnym jest to, że to świeccy angażują się w liturgię oraz w wolontariat na rzecz ubogich i bezdomnych. Uważam, że większość przychodzących do świątyni w niedzielę szuka odpowiedzi na swoje pytania i szuka rozwiązań swoich problemów u Boga. Bardzo dużo osób prowadzi głębokie życie religijne i przychodzi w ciągu tygodnia na Mszę św. i adorację, która jest codziennie przed Eucharystią.
Jeśli chodzi o francuskich katolików, to bardzo podobnie. W tygodniu kościoły na Rue du Bac, Saint Louis D’Antin, czy Sacre Coeur gromadzą bardzo wielu ludzi. Ktoś kiedyś mi powiedział, tzn. koledzy pracujący na parafiach francuskich, że jeżeli Francuz już wierzy, to na 100%, nie ma tam dwuznaczności, dwulicowości czy hipokryzji. A przez to świeccy przy kościołach francuskich oraz przez brak księży poczuli się odpowiedzialni za parafię, w której są. Sami dbają o kościół, przygotowują liturgię, organizują życie parafialne po to, aby kapłan przede wszystkim głosił im Słowo Boże i święcie sprawował sakramenty święte. Pewna pani w parafii francuskiej (w Alfortville), do której teraz idę, powiedziała, że oni się wszystkim zajmują, a kapłan jest tutaj od liturgii, nauczania i prowadzenia sakramentów, czyli - jak pisał św. Paweł - ma oddawać się wyłącznie modlitwie i posłudze słowa.
Tak więc zaangażowanie świeckich np. we Francji jest dużo większe niż w Polsce i w bardzo wielu przypadkach opiera się na wolontariacie, ponieważ Kościół we Francji jest ubogi i zdany całkowicie na łaskę Boga i dobrą wolę człowieka.

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zmarł ks. Zbigniew Nidecki

2024-04-29 12:13

Materiały kurialne

Śp. Ks. Zbigniew Nidecki

Śp. Ks. Zbigniew Nidecki

Odszedł do wieczności ks. kan. Zbigniew Nidecki, kapłan diecezji zielonogórsko-gorzowskiej.

W piątek 26 kwietnia 2024 r., w 72. roku życia i 43. roku kapłaństwa, zakończył swoją ziemską pielgrzymkę śp. ks. kan. Zbigniew Nidecki, emerytowany kapłan naszej diecezji.

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

O komiksach Juliusza Woźnego w szkole

2024-04-29 22:29

Marzena Cyfert

Juliusz Woźny w SP nr 17 we Wrocławiu

Juliusz Woźny w SP nr 17 we Wrocławiu

Uczniowie starszych klas SP nr 17 we Wrocławiu gościli Juliusza Woźnego, wrocławskiego historyka i autora komiksów. Usłyszeli o Edycie Stein, wrocławskich miejscach z nią związanych, ale też o pracy nad komiksami.

To pierwsze z planowanych spotkań, które zorganizowały nauczycielki Barbara Glamowska i Marta Kondracka. – Dlaczego postanowiłem robić komiksy? Otóż z myślą o takich młodych ludziach, jak Wy – mówił Juliusz Woźny.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję