Reklama

Katolicka podstawówka w Lublinie

Gdy wymawiamy słowo „szkoła”, jako dorośli mamy przed oczyma zazwyczaj duży budynek, z którego dzieci chętnie uciekają. Kojarzy się nam z hałasem, bójkami uczniów na korytarzach, z przemocą, agresją i wszelkiego rodzaju używkami. Generalnie stwierdzamy, że nie jest dobrze, ale też i nie jest nudno. Kolejne ekipy rządzące fundują nam co kilka lat nowe prawo oświatowe - ustawy, podstawy programowe, wykazy lektur, terminy wolnych dni i nowe stawki wynagradzania nauczycieli.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Po 1989 r. zaczęły w Polsce masowo powstawać szkoły katolickie. Obok tych z tradycjami, starych szkół zakonnych, nowe, bez tradycji i często bez odpowiedniego zaplecza. Powstawały na fali dopiero co odzyskanej wolności, z zapału ludzkich serc. Liczyło się tylko to, że w wolnej Polsce mogą powstawać wolne szkoły. Jedną z takich szkół jest Katolicka Szkoła Podstawowa w Lublinie, która ma już ponad dwadzieścia lat. Powstała 1 września 1991 r. w dawnym budynku katechetycznym na terenie placu kościelnego kościoła św. Jadwigi Królowej. Mała, bo licząca niespełna setkę dzieci, skromnie wyposażona a jednocześnie kolorowa, przytulna i ciepła. Szkoła, z której dzieci nie chcą wracać do domu, a gdy są chore, rozpaczają, że nie mogą pójść do szkoły, zaś w czasie wakacji przysyłają setki kartek z pozdrowieniami. Szkoła „dziwna”, bo bez niecenzuralnych słów, kradzieży, agresji, przemocy i używek. Szkoła katolicka, czyli powszechna i otwarta. Obok dzieci zdrowych uczą się w niej dzieci z różnego rodzaju zaburzeniami emocjonalnymi: autyzmem, porażeniem mózgowym, zespołem Aspergera, a także niepełnosprawne ruchowo. Kiedyś przez wiele lat uczyła się w niej niewidoma od urodzenia Kasia.
Choć w nazwie szkoły nie ma słowa: integracyjna, na co dzień mieszają się w niej dzieci zdrowe z chorymi. Nikt nikomu nie dokucza, uczniowie sobie pomagają i nie odczuwają między sobą różnic. Razem z dziećmi urodzonymi w Polsce uczą się dzieci z różnych krajów i kontynentów. Ostatnio uczyło się tu rodzeństwo Juan i Elena z Meksyku. Gdy pięć lat temu przyjechali z rodzicami do Lublina, nie mogli znaleźć dla siebie szkoły. Tam gdzie trafiali, nie zostali przyjęci, bo nie znali języka polskiego. U nas po paru miesiącach występowali na scenie, a po czterech latach osiągnęli najlepszy wynik w konkursie ortograficznym wśród uczniów lubelskich szkół.
Relacje i więzi, jakie tworzą się między nami są tym, co warto przeżywać, aby ubogacać siebie i innych. Dobrze jest pracować w takiej szkole i uczyć się dobroci od najmłodszych. Otwartość wspólnoty szkolnej zrodziła odruch pomocy innym, bardziej potrzebującym. W ciągu każdego roku szkolnego uczniowie inicjują wiele akcji charytatywnych lub włączają się w już istniejące, takie jak: „Wigilia na Starym Mieście”, „Mikołaj o Tobie nie zapomni”, „Pomóż dzieciom przetrwać zimę”. Szkolne Koło Caritas organizuje loterie fantowe, sprzedaż ciast lub stroików świątecznych, z których dochód w całości przeznaczany jest na rzecz ubogich. Właściwie każda okazja jest dobra, by nasze życie zamienić w służbę drugiemu. Szkolna wycieczka i wizyta w sierocińcu prowadzonym przez siostry Miles Jezu we Lwowie zaowocowały m.in. tym, że rodzice jednego z uczniów zaadoptowali dziecko z tamtego sierocińca. Współpracując przez lata ze Wspólnotą Pomocy Polskim Szkołom na Wschodzie wielokrotnie przewoziliśmy książki i pomoce szkolne do szkół na terenie Ukrainy, Białorusi i Litwy; gościliśmy dzieci stamtąd w naszej szkole i w rodzinach uczniów. Niedawna wizyta pani Wiktorii z Żytomierza, oddalonego od Lublina o 700 km, zrodziła pomysł zaproszenia stamtąd dzieci polskiego pochodzenia do naszej szkoły i naszego miasta. Nawiązaliśmy kontakt z uczniami niedzielnej szkoły polskiej w Tbilisi, potomkami zesłańców polskich okresu II wojny światowej. Te i inne wspólne działania uczą małe jeszcze dzieci, że człowiek nie żyje tylko dla siebie, że nie może myśleć tylko o sobie, że warto żyć dla innych i całe życie pomagać drugiemu człowiekowi. Świadomość, że w oczach Boga wszyscy są tak samo ważni, niezależnie od tego, kim są, co posiadają i gdzie mieszkają, uczą małych Polaków, jak być wielkimi ludźmi. Mamy nadzieję, że odruch serca wytworzony właśnie teraz będzie towarzyszył naszym wychowankom przez ich całe dalsze życie.
Żeby tak wiele wymagać od wychowanków, jeszcze więcej należy wymagać od siebie. Słowa Jana Pawła II „Wymagajcie od siebie, nawet gdy inni od was nie wymagają”, od lat każdego dnia towarzyszą wszystkim pracownikom placówki. To oni dbają o ciepłą i pełną szacunku atmosferę w szkole. To dzięki wzajemnej życzliwości uczniowie mają zapewnione poczucie bezpieczeństwa. Wiedzą, że zawsze mogą liczyć na swoich wychowawców, ze wszystkim mogą przyjść do nich i znajdą pomoc. Postawa wychowawcy, całe jego życie, to, kim jest i jaki jest, a nie to, co ma i co posiada, jest przecież najważniejsze. Dobry wychowawca musi być wzorem dla swoich wychowanków. Wie, że gdy wymaga od podopiecznych dyscypliny, sam musi być zdyscyplinowany. Gdy oczekuje, aby czegoś nie robili, sam musi pokazać, że on również sprosta temu wymaganiu. Gdy wymaga szacunku od dziecka, musi umieć okazać, że on też szanuje swoich uczniów i współpracowników. Być może szkoła ta jest jedną z niewielu w naszym kraju, w której żaden pracownik nie zapalił papierosa od początku jej istnienia. Obok dawania świadectwa jeszcze i to „najważniejsze i niewidoczne dla oczu”. To nie tyle wiedza i talent pedagogiczny, co raczej mądrość i wiara, która daje siłę aby być dla swoich podopiecznych przyjacielem i zarazem autorytetem. Świadomość, że dobra szkoła to drugi dom dla dziecka, w którym nauczyciele dużo wymagają, ale też bardzo kochają, oraz że szkoła to nie tyle przekaz wiedzy, co raczej formowanie młodego człowieka, daje siły, do tak ogromnej pracy i poczucie satysfakcji. A tak naprawdę o powodzeniu szkół katolickich decyduje fakt, że tam Bóg jest zawsze na pierwszym miejscu. A tam, gdzie Bóg jest na pierwszym miejscu, wszystkie inne sprawy są na miejscu właściwym.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Francja: siedmiu biskupów pielgrzymuje w intencji powołań

2024-04-29 17:49

[ TEMATY ]

episkopat

Francja

Episkopat Flickr

Biskupi siedmiu francuskich diecezji należących do metropolii Reims rozpoczęli dziś pięciodniową pieszą pielgrzymkę w intencji powołań. Każdy z nich przemierzy terytorium własnej diecezji. W sobotę wszyscy spotkają się w Reims na metropolitalnym dniu powołań.

Biskupi wyszli z różnych miejsc. Abp Éric de Moulins-Beaufort, który jest metropolitą Reims a zarazem przewodniczącym Episkopatu Francji, rozpoczął pielgrzymowanie na granicy z Belgią. Po drodze zatrzyma się u klarysek i karmelitanek, a także w sanktuarium maryjnym w Neuvizy. Liczy, że na trasie pielgrzymki dołączą do niego wierni z poszczególnych parafii. W ten sposób pielgrzymka będzie też okazją dla biskupów, aby spotkać się z mieszkańcami ich diecezji - tłumaczy Bénédicte Cousin, rzecznik archidiecezji Reims. Jednakże głównym celem tej bezprecedensowej inicjatywy jest uwrażliwienie wszystkich wiernych na modlitwę o nowych kapłanów.

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Francja: siedmiu biskupów pielgrzymuje w intencji powołań

2024-04-29 17:49

[ TEMATY ]

episkopat

Francja

Episkopat Flickr

Biskupi siedmiu francuskich diecezji należących do metropolii Reims rozpoczęli dziś pięciodniową pieszą pielgrzymkę w intencji powołań. Każdy z nich przemierzy terytorium własnej diecezji. W sobotę wszyscy spotkają się w Reims na metropolitalnym dniu powołań.

Biskupi wyszli z różnych miejsc. Abp Éric de Moulins-Beaufort, który jest metropolitą Reims a zarazem przewodniczącym Episkopatu Francji, rozpoczął pielgrzymowanie na granicy z Belgią. Po drodze zatrzyma się u klarysek i karmelitanek, a także w sanktuarium maryjnym w Neuvizy. Liczy, że na trasie pielgrzymki dołączą do niego wierni z poszczególnych parafii. W ten sposób pielgrzymka będzie też okazją dla biskupów, aby spotkać się z mieszkańcami ich diecezji - tłumaczy Bénédicte Cousin, rzecznik archidiecezji Reims. Jednakże głównym celem tej bezprecedensowej inicjatywy jest uwrażliwienie wszystkich wiernych na modlitwę o nowych kapłanów.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję