Reklama

Z Zielonej Góry do Szczecina

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 37/2012

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

ANNA BENSZ-IDZIAK: - Od nowego roku akademickiego pełnić będzie Ksiądz funkcję prodziekana Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Szczecińskiego. Jakie procedury poprzedziły tę nominację?

KS. GRZEGORZ CHOJNACKI: - Wybory władz na państwowych uczelniach wyższych dokonują się co cztery lata. Najpierw wybierane są dwa rodzaje kolegiów elektorów, które składają się z przedstawicieli wszystkich nauczycieli akademickich, pracowników administracyjnych oraz studentów i które dokonują wyborów władz rektorskich oraz władz dziekańskich na poszczególnych wydziałach. Kolegium elektorów wybiera najpierw dziekana wydziału, a ten następnie podaje swoich kandydatów na funkcje prodziekanów. Wszyscy kandydaci do władz dziekańskich muszą wyrazić pisemną zgodę na kandydowanie, złożyć oświadczenie lustracyjne i oczywiście również zostać wybrani bezwzględną liczbą głosów (więcej niż 50%). W przypadku dziekana wydziału teologicznego elekt musi być też zatwierdzony przez Stolicę Apostolską.

- Od ilu lat związany jest Ksiądz ze szczecińską uczelnią? Jakie funkcje pełnił Ksiądz przez te lata?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- 1 stycznia 2004 r. otrzymałem stanowisko adiunkta w Katedrze Teologii Moralnej i Duchowości. To stanowisko łączy w sobie pracę naukowo-dydaktyczną. Oznacza to przygotowywanie rozprawy habilitacyjnej oraz wymaganego pokaźnego dorobku naukowego. W sferze dydaktyki podejmowałem zajęcia z teologii moralnej w Instytucie Filozoficzno-Teologicznym im. Edyty Stein, Wyższym Seminarium Duchownym naszej diecezji oraz w na Wydziale Teologicznym US (studia licencjacko-doktoranckie), do którego te dwie wspomniane uczelnie przynależą. Miałem też zajęcia zlecone na Uniwersytecie Zielonogórskim.

- Przez sześć lat był Ksiądz dyrektorem Instytutu Filozoficzno-Teologicznego im. Edyty Stein w Zielonej Górze. Jak zmieniała się ta uczelnia? Jakie działania podejmowane były tu z Księdza udziałem?

- Uczelnia ta jest kontynuatorką uczelni gorzowskiej, założonej w 1988 r. i przeniesionej do Zielonej Góry w 2003 r. Od 1 stycznia 2004 r. IFT został afiliowany do Uniwersytetu Szczecińskiego. Oprócz pełnienia przez ostatnie sześć lat funkcji dyrektora, byłem również pełnomocnikiem dziekana Wydziału Teologicznego US ds. organizacji studiów. W tym okresie udało mi powiększyć bibliotekę o księgozbiór (ok. 40 tys. woluminów) rozwiązanej biblioteki Katolickiego Stowarzyszenia „Civitas Christiana” z Warszawy. Nasz Instytut rozpoczął także wydawanie serii naukowej „Biblioteka IFT”, która liczy już 5 tomów rozpraw naukowych, a następne są już w przygotowaniu. Od 2007 r. rozpoczęliśmy wraz Wyższym Seminarium Duchownym w Gościkowie-Paradyżu wydawanie istniejącego już czasopisma naukowego „Studia Paradyskie”. Dzięki determinacji wicedyrektora instytutu ks. Andrzeja Draguły udało nam się otworzyć w 2011 r. studia podyplomowe z teologii, które z jednej strony dają kwalifikacje naukowo-pedagogiczne do nauczania przedmiotu religii, z drugiej umożliwiają uzyskanie licencjatu kościelnego (jest on możliwy do uzyskania po odbytych studiach magisterskich) oraz doktoratu z teologii. Od samego początku zależało mi też na tym, by zorganizować otwarte wykłady i debaty akademickie dla szerszego grona słuchaczy i w ten sposób zrodził się pomysł na comiesięczny „Salon Myśli Edyty Stein”, prowadzony wspólnie z Katolickim Stowarzyszeniem „Civitas Christiana”, który gościł wielu znakomitych wykładowców z kraju i zagranicy. Chciałem też, aby wszystkie formy kształcenia dla księży i świeckich mogły znaleźć swój „dom” w IFT. Dlatego stała formacja księży, studium organistowskie, Diecezjalne Studium nad Rodziną, kurs dla nadzwyczajnych szafarzy Eucharystii, kurs liturgiczny dla kamerzystów i fotografów, Diecezjalna Szkoła Liderów Parafialnych mają możliwość korzystania z całej infrastruktury naszego instytutu przy wielkiej życzliwości parafii pw. Ducha Świętego w Zielonej Górze.

Reklama

- Jakie zadania oprócz kierowania instytutem podejmował Ksiądz w ostatnich latach?

- Najpierw chciałbym wspomnieć moje zaangażowanie w pracę duszpasterską jako rezydent w parafii pw. św. Brata Alberta Chmielowskiego w Zielonej Górze, w młodej i obecnie drugiej pod względem wielkości parafii Zielonej Góry, która sprawia mi wiele satysfakcji. Mam nadzieje, że od tej pory mój tylko weekendowy pobyt w Zielonej Górze nie osłabi mojego związku z jej duszpasterzami i parafianami. Na forum diecezjalnym pełniłem funkcję cenzora pism i publikacji, które wymagają zgody władzy kościelnej na publikację. W zeszłym roku została powołana trzyosobowa Diecezjalna Komisja ds. Dialogu Ekumenicznego i Współpracy Zagranicznej, której jestem przewodniczącym. Ze względu na genius loci naszej diecezji mamy bardzo wiele zadań do wykonania, a moja znajomość języka niemieckiego, potwierdzona niemieckimi i polskimi certyfikatami państwowymi, jest przy tym wielką pomocą. Bardzo lubię też współpracę z mediami, chciałbym tu wspomnieć o licznych audycjach w Radiu Plus i Zachód.

- Czym zajmuje się prodziekan wydziału uczelni wyższej? Jakie sprawy będą podlegały Księdza działaniom i decyzjom?

- W moim przypadku zostałem wybrany na funkcję prodziekana ds. studenckich. Oznacza to dbanie o poziom kształcenia studentów, rozwiązywanie kwestii administracyjno-prawnych wynikających ze Statutu US i Ustawy o Szkolnictwie Wyższym. Ale oprócz egzekwowania wypełniania obowiązków studenckich chciałbym być też „adwokatem” spraw studenckich na forum władz wydziału i jego rady. Często więc prodziekan ds. studenckich ma za zadanie pełnienie roli „bufora” pomiędzy studentami i ich wykładowcami. Obecny dziekan ks. prof. Henryk Wejman powierzył mi też czuwanie nad sprawami finansów i administracji całego wydziału oraz współpracy z zagranicą.

- Czy tak zapracowany człowiek ma jeszcze jakiś czas wolny? Jak Ksiądz odpoczywa?

- Niedawno przeczytałem myśl św. Teresy Wielkiej, która tak radzi zapracowanym ludziom: „Nie módl się o mniejsze ciężary, módl się o silniejsze plecy”, a która stała się też i moją codzienną modlitwą. Staram się oczywiście o całościową higienę (duchową, psychiczną i fizyczną) mojego życia, do której należy też pielęgnowanie czasu wolnego, odpoczynku. Lubię czytać książki (nie tylko teologiczne), słuchać muzyki i sam ją grać (na pianinie i organach), uprawiać sport (nie bez kontuzji) i cieszyć się ze spotkań z ludźmi, bo - jak powiada afrykańskie przysłowie - „człowiek dla człowieka jest najlepszym lekarstwem”, choć i przestrzega, że „może stać się najgorszą trucizną”.

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Święta dyplomatka

Niedziela Ogólnopolska 17/2020, str. VIII

[ TEMATY ]

święta

Giovanni Battista Tiepolo

Św. Katarzyna ze Sieny

Św. Katarzyna ze Sieny

Katarzyna Benincasa urodziła się 25 marca 1347 r. w Sienie (Włochy). Zmarła 29 kwietnia 1380 r. w Rzymie

Święta Katarzyna ze Sieny, doktor Kościoła i patronka Europy, w 1363 r. wstąpiła do Sióstr od Pokuty św. Dominika (tercjarek dominikańskich) w Sienie i prowadziła tam surowe życie.

CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: zaproszenie na uroczystość Królowej Polski

2024-04-29 12:48

[ TEMATY ]

Jasna Góra

uroczystość NMP Królowej Polski

Karol Porwich/Niedziela

Na Maryję jako tę, która jest doskonale wolną, bo doskonale kochającą, wolną od grzechu wskazuje o. Samuel Pacholski. Przeor Jasnej Góry zaprasza na uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski 3 maja. Podkreśla, że Jasna Góra jest miejscem, które rodzi nas do wiary, daje nadzieję, uczy miłości, a o tym świadczą ścieżki wydeptane przez miliony pielgrzymów. Zachęca, by pozwolić się wprowadzać Maryi w przestrzeń, w której uczymy się ufać Bogu i „wierzymy, że w oparciu o tę ufność nie ma dla nas śmiertelnych zagrożeń, śmiertelnych zagrożeń dla naszej wolności”.

- Żyjemy w czasach, kiedy nasza wspólnota narodowa jest bardzo podzielona. Myślę, że główny kryzys to kryzys wiary, który dotyka tych, którzy nominalnie są chrześcijanami, są katolikami. To ten kryzys generuje wszystkie inne wątpliwości. Trudno, by ci, którzy nie przeżywają wiary Kościoła, nie widząc naszego świadectwa, byli przekonani do naszych, modne słowo, „projektów”. To jest ciągle wołanie o rozwój wiary, o odrodzenie moralne osobiste i społeczne, bo bez tego nie będziemy wiarygodni i przekonujący - zauważa przeor. Jak wyjaśnia, jedną z głównych intencji zanoszonych do Maryi Królowej Polski będzie modlitwa o pokój, o dobre decyzje dla światowych przywódców i „byśmy zawsze potrafili budować relacje, w których jesteśmy gotowi na dialog, także z tymi, których nie rozumiemy”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję