Reklama

Niedziela Zamojsko - Lubaczowska

Byśmy nie zapomnieli

Jan Paweł II jako polski święty wciąż jest obecny w sercach Polaków, miejsc pracy oraz szkół. Pozostaje tylko pytanie, czy wciąż pamiętamy nie tylko o nim, ale i o tym, co niestrudzenie głosił.

Niedziela zamojsko-lubaczowska 22/2020, str. II

[ TEMATY ]

akademia

100‑lecie urodzin Jana Pawła II

Ewa Monastyrska

Akademia o św. Janie Pawle ii w zespole Szkół w Krasnobrodzie

Akademia o św. Janie Pawle ii w zespole Szkół w Krasnobrodzie

Nauczanie św. Jana Pawła II dla współczesnych ludzi może wydawać się trudne. Nie ze względu na dobór słów, jednak na wartości, które głosił. Zło zawsze nazywał złem, grzech grzechem, a grzesznika człowiekiem oczekującym na miłość i miłosierdzie. Czy o tym wszystkim pamięta Zespół Szkół w Krasnobrodzie, którego jednym z patronów jest właśnie Jan Paweł II? W jaki sposób najlepiej przekazywać wartości przez niego głoszone? – Najlepiej, jak ze wszystkimi wartościami, przekazywać je niosąc przykład samym sobą. Wszystkich nauczycieli cechuje etyczna, moralna postawa. To punkt wyjścia do pracy z młodzieżą. Z jednej strony przekaz św. Jana Pawła II jest filozoficzny, a z drugiej prosty w odbiorze, bo przedstawiany prostym językiem.

Patronat Jana Pawła II to niewątpliwy zaszczyt, ale i ogromne wyzwanie. Jest on stale obecny w naszych działaniach.

Podziel się cytatem

Patronat św. Jana Pawła II to niewątpliwy zaszczyt, ale i ogromne wyzwanie. Jest on stale obecny w naszych działaniach. Uczymy młodych, by byli dobrymi ludźmi, by dostrzegali każdego człowieka i żeby nie zapomnieli, że oni sami będąc ludźmi powinni dawać i oczekiwać ludzkiego podejścia do innych – powiedziała dyrektor Zespołu Szkół w Krasnobrodzie, Elżbieta Działa.

Urodziny patrona

Pomimo pandemii szkoła świętowała setną rocznicę urodzin swojego patrona (zamiast Jana Pawła) poprzez konkursy internetowe. Młodsze dzieci miały szansę wykazać się poprzez robienie kartki urodzinowej dla papieża, starsi wykonywali podobne prace, ale dostosowane do ich wieku.

Szkoła zaproponowała nie tylko młodzieży, ale i wszystkim mieszkańcom Krasnobrodu wzięcie udziału w akcji internetowej, której celem było ukazanie bliżej myśli Jana Pawła II, a także wspomnień z nim związanych.

W tym celu zainteresowani mogli nagrać film lub prezentację przedstawiającą powyższą tematykę. Biblioteka szkolna organizowała z kolei wystawy prezentowane poprzez strony internetowe. Dlaczego patronem szkoły został jednak Jan Paweł II?

– Dużo łatwiej wychowuje się młodzież, gdy to wychowanie można oprzeć na wartościach. On potrafił pokazać, że w człowieku jest siła.

Reklama

Było to tak bardzo odczuwalne podczas jego pielgrzymki i przemówienia na Placu Piłsudskiego. W szkole jego nauczanie realizujemy poprzez przypominanie ważnych cytatów podczas lekcji, istotnych dat w jego życiu czy chociażby akademie – powiedział nauczyciel z Zespołu Szkół w Krasnobrodzie, Marek Pawluk.

On jest w naszych sercach

Uczniowie wspominają wszystkie dotychczasowe akademie z rozrzewnieniem. Choć w tym roku nie mogli wystawić kolejnej sztuki przypominającej nauczanie papieża, to jego osoba była żywa w ich sercach.

– Pojawiająca się postać św. Jana Pawła II na akademiach oraz uczenie się w tej szkole pokazały mi jeszcze bardziej wielkość tej wyjątkowej osoby.

Na przykład pantomima, podczas której wcieliłem się w jego postać, pozwoliła mi poznać jego piękne, a zarazem trudne życie. Uświadamiałem sobie wartość rodziny i patriotyzmu w naszym życiu. To, co najpiękniejsze to jednak słowa, które usłyszałem pewnego razu w szkole: Musicie od siebie wymagać, nawet gdyby inni od was nie wymagali – przyznał uczeń ZS w Krasnobrodzie, Paweł Korga.

Dużo łatwiej wychowuje się młodzież, gdy wychowanie można oprzeć na wartościach. On potrafił pokazać, że w człowieku jest siła.

Podziel się cytatem

18 maja w krasnobrodzkim sanktuarium została odprawiona Msza dziękczynna za życie i pontyfikat papieża Polaka. W ten sposób parafia Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Krasnobrodzie wpisała się w akcję rozpoczętą w Austrii: 100 Mszy na 100. rocznicę urodzin. Pomysł ten rozpoczęła Wspólnota Modlitewna św. Jana Pawła II przy Polskiej Misji Katolickiej w Wiedniu oraz Stowarzyszenie im. Jana Pawła II w Austrii. Do akcji dołączyły się wspólnoty na całym świecie odprawiając tego dnia nie 100, a blisko 200 Mszy świętych dziękczynnych. Do tej grupy dołączyła parafia Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Krasnobrodzie.

Ksiądz prał. Eugeniusz Derdziuk nie krył wdzięczności za zaangażowanie wiernych i obecność podczas liturgii również poprzez transmisję internetową. Pandemia nie zatrzymała pamięci o Janie Pawle II. Wciąż jest żywy w sercach i wierzymy, że nadal żywy w słowie i jeszcze bardziej w czynach mieszkańców Roztocza.

2020-05-26 18:07

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Akademia im. Jakuba z Paradyża

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 38/2016, str. 4-5

[ TEMATY ]

akademia

Akademia im. Jakuba z Paradyża, Dział Promocji

Akademia im. Jakuba z Paradyża

Akademia im. Jakuba z Paradyża

W maju 2016 r., po wieloletnich staraniach kadry naukowej Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie, prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda podpisał ustawę powołującą Akademię im. Jakuba z Paradyża.
15 lipca decyzją ministra nauki i szkolnictwa wyższego Jarosława Gowina na stanowisko rektora Akademii im. Jakuba z Paradyża została powołana prof. dr hab. Elżbieta Skorupska-Raczyńska

Funkcję rektora prof. Elżbieta Skorupska-Raczyńska pełnić będzie od 1 września 2016 r. do 31 sierpnia 2017 r. Zanim projekt, przez ręce poseł Elżbiety Rafalskiej, trafił do Sejmu pracowało nad nim Kolegium Rektorskie, na którego czele stała rektor prof. Elżbieta Skorupska-Raczyńska. Fundamentem pod uczelnię akademicką, o którą kadra PWSZ starała się osiem lat były: rozwój pierwszoetatowej kadry naukowej, rozbudowa nowoczesnej infrastruktury oraz znaczący dorobek naukowy. Dodatkowym argumentem przemawiającym za utworzeniem samodzielnej uczelni był fakt, że Gorzów to było jedyne miasto wojewódzkie nie posiadające takiej jednostki publicznej. Jak rektor Skorupska-Raczyńska podkreślała w wielu wypowiedziach medialnych, powstanie Akademii nie było sprawą ambicji, a odpowiedzią na zaobserwowane w regionie zapotrzebowanie na placówkę kształcąca na wysokim poziomie. W mieście odnotowano niski dochód na jednego mieszkańca, co skutkowało tym, że potencjalni kandydaci na studia, nie mogąc wyjechać do dużych ośrodków akademickich, nie podejmowali studiów wyższych.

CZYTAJ DALEJ

Msza św. krok po kroku

Rozumienie znaków i symboli, gestów i postaw pozwala nam świadomie i owocnie uczestniczyć we Mszy św.

Każdy, kto poważnie traktuje swoje chrześcijaństwo, wie, że we Mszy św. należy uczestniczyć. Ale nie wszyscy zadają sobie pytanie, czym owo uczestnictwo jest i co należy zrobić, aby stało się ono świadome, czynne i owocne, czyli właśnie takie, jakie powinno być. Na pewno odpowiednie uczestnictwo nie ogranicza się jedynie do wypełnienia pierwszego przykazania kościelnego, czyli do fizycznej obecności w kościele w każde niedzielę i święto nakazane. Aby prawdziwie uczestniczyć we Mszy św., nie wystarczy także być tylko skupionym i pobożnym oraz gorliwie się modlić. To zbyt mało, a nawet można powiedzieć, że nie do końca o to by chodziło. Warto więc przyglądnąć się naszemu uczestnictwu we Mszy św. i spróbować odnaleźć, co w niej jest naprawdę ważne.

CZYTAJ DALEJ

Bądź radosny, jest Bosko!

2023-01-29 18:23

Homilię wygłosił ks. Michał Piechota

31 stycznia obchodzimy liturgiczne wspomnienie św. Jana Bosko, a zarazem jedno z dwóch najważniejszych świąt salezjańskich. Aby umożliwić większej liczbie wiernych udział w uroczystości, parafia św. Michała Archanioła na Ołbinie obchodzi ją już dzisiaj.

Eucharystii dla dzieci przewodniczył ks. Michał Piechota, salezjanin. W homilii przypomniał historię życia i powołania założyciela salezjanów. Jan Bosko urodził się w 1815 r. w biednej rodzinie, na terenie północnych Włoch, w małej wiosce niedaleko Turynu. – Od samego początku jako dziecko wykazywał pewne cechy, które go wyróżniały spośród innych: dobroć, wrażliwość na drugiego człowieka, chęć przyprowadzania innych do Pana Boga. Był bardzo dobrym organizatorem, zdolnym dzieckiem, próbował czegoś uczyć swoich kolegów, zachęcał do wspólnej zabawy, chciał być pozytywnym przykładem i wzorem dla innych – tłumaczył ks. Michał.
Kiedy Jan dorósł, usłyszał w sercu wołanie Pana Boga, by pójść do seminarium. Wstąpił do seminarium diecezjalnego a kiedy je ukończył, zaczął się zastanawiać co do swojej przyszłej pracy. Dostawał różne propozycje, ale odkrywając w sobie wrażliwość na biednych, słabych i pokrzywdzonych skierował swoje działania do chłopców odrzuconych przez społeczeństwo turyńskie. Byli to chłopcy pochodzący z biednych rodzin, którzy pracowali na swoje utrzymanie, ale byli oszukiwani przez swoich pracodawców. Ci chłopcy, gdy próbowali wyegzekwować to, co im się należało, byli traktowani jako młodociani przestępcy. Nieraz też bieda zmuszała ich do kradzieży.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję