Zbawcze dzieło Chrystusa w tradycji religijnej ujmowane było w kategoriach walki, tak jak to słyszymy w sekwencji śpiewanej w uroczystość Zmartwychwstania: „Śmierć starła się z życiem w boju…”.
Śmierć w starciu z życiem
Może w szczęśliwych czasach pokoju nieco stępiała nasza wrażliwość na ten fakt, że Chrystus podjął walkę o człowieka. Może stępiała nasza wrażliwość, że życie jest walką, która się toczy w nas i o nas. Może uśpieni, traktowaliśmy zło jak ujadającego psa, który choć szczeka, to w gruncie rzeczy nic nam nie zrobi. Może nie do końca wierzyliśmy, że grzech przynosi śmierć. A przecież przynosi… I tylko Bóg może nas z tej śmierci uratować.
„Choć poległ Wódz życia, króluje dziś żywy” – to dalsza część wielkanocnego tekstu. Prawda o zwycięstwie Chrystusa nad złem, grzechem i śmiercią, jak zawsze była, tak i teraz jest orędziem, które mamy dla siebie i dla świata. Nie są to tanie i chwytliwe hasła, nie zaklinanie rzeczywistości, nie ideologia. Nie jest to przygodny komentarz z rodzaju faktów po faktach, nie publicystyka. Nie jest to wreszcie zwykłe wspominanie historii. To rzeczywisty fakt, wydarzenie, które ma siłę wyzwalania, jeśli się je przyjmie. Zmartwychwstanie Chrystusa jest faktem przed wszystkimi faktami.
Świadectwo
Chrystusa Zmartwychwstałego trzeba tylko (i aż) postawić w centrum naszej ludzkiej rzeczywistości i podporządkować Mu swoje życie, ze wszystkimi tego konsekwencjami. Chrześcijańskie orędzie o „Królu Zwycięzcy” głosili w każdych warunkach: w czas pokoju i wojny, w rozkwicie Kościoła i w kryzysie, w bezpieczeństwie i w prześladowaniach. Tak czyniło każde pokolenie. I to jest prawem, przywilejem, łaską i obowiązkiem pokolenia naszego.
Wbrew pozorom w Niemczech nie przeprowadzono rozliczenia za zbrodnie II wojny światowej
Przeżywaliśmy dopiero 75. rocznicę Powstania Warszawskiego, a już za kilka dni 80. rocznica wybuchu II wojny światowej. Przy tej okazji wielu Polaków dowiedziało się o kacie Warszawy, a po wojnie znanym niemieckim polityku Heinrichu Friedrichu Reinefarthcie (1903-79). W czasach II wojny światowej znany był jako generał SS Heinz Reinefarth i był odpowiedzialny za wymordowanie w masowych egzekucjach w pierwszej dekadzie sierpnia 1944 r. ok. 50 tys. cywilnych mieszkańców Warszawy. Ten zbrodniarz wojenny po II wojnie światowej, w latach 1951-63, był burmistrzem miasta Westerland, a w okresie 1958-67 był nawet posłem do Landtagu Schleswig-Holstein. Nigdy nie poniósł odpowiedzialności za popełnione zbrodnie, choć jego wina była ewidentna. Mimo licznych wezwań władz polskich władze RFN konsekwentnie odmawiały im wydania zbrodniarza, esesman Reinefarth otrzymywał nawet od rządu niemieckiego rentę generalską.
Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.
Paweł i Barnaba wrócili do Listry, do Ikonium i do Antiochii, umacniając dusze uczniów, zachęcając do wytrwania w wierze, «bo przez wiele ucisków trzeba nam wejść do królestwa Bożego». Kiedy w każdym Kościele wśród modlitw i postów ustanowili im starszych, polecili ich Panu, w którego uwierzyli. Potem przeszli przez Pizydię i przybyli do Pamfilii. Głosili słowo w Perge, zeszli do Attalii, a stąd odpłynęli do Antiochii, gdzie za łaską Bożą zostali przeznaczeni do dzieła, które wykonali. Kiedy przybyli i zebrali miejscowy Kościół, opowiedzieli, jak wiele Bóg przez nich zdziałał i jak otworzył poganom podwoje wiary.
„Budujmy Kościół oparty na miłości Boga i będący znakiem jedności, Kościół misyjny, który otwiera ramiona na świat, głosi Słowo, pozwala, by go niepokoiła historia, i który staje się zaczynem zgody dla ludzkości. Razem, jako jeden lud, jako fratelli tutti, idźmy ku Bogu i miłujmy się wzajemnie” - powiedział papież Leon XIV 18 maja podczas uroczystej inauguracji swego pontyfikatu.
Pozdrawiam was wszystkich - z sercem przepełnionym wdzięcznością - na początku posługi, która została mi powierzona. Św. Augustyn pisał: „Stworzyłeś nas bowiem jako skierowanych ku Tobie. I niespokojne jest serce nasze, dopóki w Tobie [, Panie,] nie spocznie” (Wyznania, I, 1, 1).
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.