Reklama

Diecezja ma swoje muzeum

15 lat istnienia diecezji to wystarczający okres czasu, aby w jednym miejscu zebrać materialne dary, które ordynariusz sosnowiecki, bp Adam Śmigielski SDB otrzymał w czasie piastowania swego stanowiska.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ksiądz Biskup jest autorem koncepcji o powstaniu Muzeum Diecezjalnego. Pomysł zorganizowania muzeum pojawił się, gdy sosnowiecka Caritas odzyskała przedwojenny budynek przy ul. Korczaka 5. „Biskup Ordynariusz zaproponował, że przekaże wszystkie upominki otrzymane podczas wizyt duszpasterskich w parafiach, bo szkoda, by ich miejsce było - jak dotąd - w Domu Katolickim. Jego pragnieniem było pokazać je mieszkańcom naszej diecezji” - wyjaśnia dyrektor sosnowieckiej Caritas, ks. kan. Stefan Wyporski, odpowiedzialny za tworzenie muzeum.
Kapitalny remont budynku, który trwał trzy lata, został już zakończony. Niebawem sale muzealne zapełnią się zbiorami. Będzie wśród nich m.in. bulla podpisana przez Ojca Świętego Jana Pawła II, górnicze mundury, a także olbrzymi różowy słoń z pluszu. Sale muzealne zostaną podzielone tematycznie. W jednej z nich znajdą się mundury i insygnia górnicze; w drugiej - eksponaty związane z kulturą regionu; trzecia obfitować będzie w dary od osób niepełnosprawnych; w czwartej eksponowane zostaną pozostałe zbiory.
W muzeum zobaczyć będzie można zarówno dokumenty kościelne, w tym kilka wystawionych przez Jana Pawła II, jak i obrazy, rzeźby, minerały, a także osobiste odznaczenia przyznane Biskupowi sosnowieckiemu. W sumie bogaty i różnorodny zbiór przedmiotów. Tymczasem trwają ostatnie przygotowania do poświęcenia obiektu, bowiem drzwi Muzeum Diecezjalnego otworzą się dla zwiedzających 24 maja br.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Modlitwa nie jest czasem pustym. Nie jest nic-nie-robieniem

2025-06-17 17:54

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Karol Porwich/Niedziela

Modlitwa nie jest czasem pustym. Nie jest nic-nie-robieniem. Jest zawsze pełna życia, ale też pełna pytań. Rodzą się one w duszy i umyśle tego, kto się modli, oraz w duszach i sercach tych, którzy stoją „obok” i przyglądają się, kiedy inni się modlą.

Gdy Jezus modlił się na osobności, a byli z Nim uczniowie, zwrócił się do nich z zapytaniem: «Za kogo uważają Mnie tłumy?» Oni odpowiedzieli: «Za Jana Chrzciciela; inni za Eliasza; jeszcze inni mówią, że któryś z dawnych proroków zmartwychwstał». Zapytał ich: «A wy za kogo Mnie uważacie?» Piotr odpowiedział: «Za Mesjasza Bożego». Wtedy surowo im przykazał i napominał ich, żeby nikomu o tym nie mówili. I dodał: «Syn Człowieczy musi wiele wycierpieć: będzie odrzucony przez starszyznę, arcykapłanów i uczonych w Piśmie; zostanie zabity, a trzeciego dnia zmartwychwstanie». Potem mówił do wszystkich: «Jeśli ktoś chce iść za Mną, niech się zaprze samego siebie, niech co dnia bierze krzyż swój i niech Mnie naśladuje. Bo kto chce zachować swoje życie, straci je, a kto straci swe życie z mego powodu, ten je zachowa».
CZYTAJ DALEJ

Oddany biednym

Jego dzieła tchną wzniosłością Ducha i stanowią wielką zachętę, by zerwać z próżnością tego świata – powiedział o św. Grzegorzu papież Jan XXIII.

Grzegorz Barbarigo przyszedł na świat w zamożnej i cieszącej się powszechnym szacunkiem rodzinie weneckich patrycjuszy. Jego religijność i osobowość zostały ukształtowane przez przykład bardzo pobożnego ojca. Grzegorz otrzymał staranne i wszechstronne wykształcenie. Studia w Padwie zwieńczył doktoratem z prawa rzymskiego i kościelnego. Tym samym otwierała się przed nim kariera dyplomatyczna, z której Grzegorz jednak zrezygnował – kierując się głosem powołania.
CZYTAJ DALEJ

Charakterystyka i ocena roli zakonów w średniowiecznej Europie

2025-06-17 17:37

[ TEMATY ]

zakony

Średniowiecze

Photograph by the British Library, Wikimedia Commons, public domain

Intelektualiści, myśliciele, kaznodzieje a może rycerze, wojownicy i reformatorzy. Kim byli średniowieczni zakonnicy?

Kulturę średniowiecznej Europy cechował przede wszystkim uniwersalizm (łac. universalis – powszechny, ogólny), który był wspólnotą kulturową opartą na jednolitym systemie wartości i przekonań, wyrażanych w podobny sposób w całej Europie. Szczególnie ważny był uniwersalizm w wymiarze religijnym i światopoglądowym. Przejawiał się on przede wszystkim dominacją chrześcijaństwa w sprawach wiary, moralności, a także w warstwie intelektualnej, co w kontekście języka oznaczało dominację łaciny.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję