Ks. Paweł Rozpiątkowski: - Czy trudno jest stworzyć dobrą stronę internetową dla specyficznej grupy ludzi, jaką jest parafia?
Karol Ligęza: - Uważam, że trudno. Parafię tworzą ludzie, którzy niejednokrotnie są i bardzo wymagający, i nieco hermetyczni. Z jednej strony chcą zmian, z innej się ich boją. Zakładam, że wśród tych, którzy odwiedzają portale katolickie jest więcej ludzi młodszych niż starszych. Jest to podyktowane wieloma powodami. Zbudowanie dobrej strony internetowej wymaga pewnej empatii - wczucia się w oczekiwania ludzi i wyłowienie z sieci różnorodnych poglądów i spojrzeń tego, co najistotniejsze, zestawienie z własnymi przekonaniami i tworzenie.
- Od kiedy istnieje strona parafii św. Tomasza?
Pomóż w rozwoju naszego portalu
- Myślę, że strona parafii św. Tomasza była jedną z pierwszych w diecezji. O ile mnie pamięć nie myli, powstała w 1999 r. z inicjatywy ówczesnego wikariusza - ks. Wiesława Żmji.
- Ile razy przechodziła tzw. lifting?
- Ciągły „lifting” podyktowany jest zmieniającymi się trendami technologicznymi. Obecna strona jest trzecią z kolei odsłoną graficzną serwisu. Oprócz zmian plastycznych pojawiały się modyfikacje systemowe, dzięki którym wachlarz możliwości jest o wiele szerszy i pozwala, na przykład, na umieszczanie elementów multimedialnych.
Reklama
- Czy administruje nią Pan sam czy ktoś pomaga?
- Stroną zajmuję się sam, dodatkowo podczas uroczystości parafialnych wykonuję zdjęcia, które później załączam do artykułów.
- Jak wiele czasu poświęca Pan administracji?
- Staram się, aby strona była ciekawa i odzwierciedlała życie i wydarzenia parafialne. Nakład pracy zależy oczywiście od okresu liturgicznego. Na bieżąco publikowane są ogłoszenia parafialne i intencje mszalne.
- Ilu ludzi odwiedza ją każdego dnia?
- Patrząc na czerwcowe statystyki, to dziennie mamy średnio 120 wizyt.
- Jaki procent tej grupy to stali bywalcy, a ile jest przypadkowych trafień?
- Nie posiadamy takich statystyk. Mogę jedynie dodać, że ponad 50% odwiedzających stronę zatrzymuje się na niej dłużej niż 30 sekund.
- Z jakich krajów świata pochodzą odwiedzający?
- Nie posiadamy takich statystyk.
- Do kogo właściwie strona jest skierowana?
- Do wszystkich, którym życie parafialne nie jest obojętne. Do tych, którzy cenią sobie elektroniczną formę przekazu i chętnie z niej korzystają. Dzięki publikowaniu zapowiedzi wydarzeń i relacjonowaniu uroczystości, parafianie mają stały dostęp do informacji i bliższy kontakt ze wspólnotą parafialną.
- Co chcielibyście „dać” parafianom?
Reklama
- Chcielibyśmy być rzetelnym źródłem informacji, ale nie tylko. Portal katolicki powinien spełniać rolę ewangelizacyjną i to też jest tym, co w głównej mierze pragniemy dać ludziom.
- Internet idzie w kierunku interaktywności. Czy ludzie reagują na zamieszczane na stronie treści poprzez komentarze czy maile?
- Tak, wprowadziliśmy możliwość komentowania artykułów, co spotkało się z odzewem odwiedzających. Kilka artykułów czy galerii zdjęć kościoła powstało jako odpowiedź na prośby internautów.
- Czy strona internetowa spełnia inne funkcje od informacyjnych?
- Tak, jak powiedziałem. Strona katolicka powinna cechować się pewną indywidualnością. Nawet jeśli głównym założeniem jest informowanie, to w przypadku witryny tego typu ewangelizowanie staje się celem równorzędnym, jak nie najważniejszym. Umieszczanie czytań na każdy dzień roku, promowanie mediów chrześcijańskich, publikowanie linków do aktualności diecezjalnych, zamieszczanie teledysków z muzyką chrześcijańską - to wszystko składa się na budowanie swoistego miejsca w ogromnej przestrzeni wirtualnej; takiego, które ludzie będą odwiedzać i wydobywać z niego to, co dla nich ważne i cenne.