Reklama

Wiara

Homilia

Słowo to bowiem jest bardzo blisko ciebie

Niedziela Ogólnopolska 28/2022, str. 20

[ TEMATY ]

homilia

CANVA

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Lud niewolników hebrajskich, wyprowadzonych przez Boga z Egiptu, nie od razu stał się narodem Izraela. Jego przechodzenie od zniewolenia do wolności odbywało się dzięki otrzymaniu daru Prawa wręczonego Mojżeszowi na Synaju. Bunty powtarzające się podczas wędrówki przez pustynię i niezliczone przejawy nieposłuszeństwa okazywanego w ciągu długich dziejów Izraela mogły skutkować podejrzeniem, że nie da się wypełnić przykazań stanowiących trzon Prawa, bo rzekomo przekraczają one ludzkie możliwości. Księga Powtórzonego Prawa poucza, że pod sam koniec życia Mojżesz uprzedził te podejrzenia, mówiąc w imieniu Boga: „Polecenie to bowiem, które Ja ci dzisiaj daję, nie przekracza twych możliwości i nie jest poza twoim zasięgiem”. Wzgląd na tę prawdę jest szczególnie aktualny w naszych czasach, gdy wszystkie przykazania Boże są kwestionowane i ukazywane jako niemożliwe do przestrzegania. W tych okolicznościach należy wytrwale ponawiać postulat powrotu do nauczania Jana Pawła II – podczas czwartej pielgrzymki do Polski, odbytej w 1991 r. – poświęconego przykazaniom Dekalogu.

Pytanie uczonego w Prawie, co należy czynić, aby osiągnąć życie wieczne, pozostaje stale aktualne. Tak samo aktualna jest odpowiedź Jezusa, która skłania pytającego do samodzielnej refleksji. Tym, czego potrzebujemy, jest utwierdzanie się w pewności, że to, co już znamy, stanowi wartość, którą trzeba wdrażać w naszym życiu. Wszystkie nakazy Prawa sprowadzają się do przykazania miłości Boga i bliźniego. W czasach Starego Testamentu i w czasach Jezusa wyjaśnienia wymagał drugi człon: „A kto jest moim bliźnim?”. Przypowieść Jezusa o miłosiernym Samarytaninie nie zostawia wątpliwości, że bliźnim Jego wyznawców jest każdy człowiek. Również pod tym względem, przywołując konkretne sytuacje, Jezus skłonił uczonego w Piśmie do samodzielnej refleksji; wypowiedź zakończył pytaniem retorycznym. Ten anonimowy uczony, wychowany w duchu judaizmu, ograniczającego pojęcie bliźniego wyłącznie do członków własnego narodu i współwyznawców, nie odpowiedział „Samarytanin”, bo od Samarytan dzieliła go przepaść zastarzałej wrogości, lecz opisowo: „Ten, który mu okazał miłosierdzie”. Reakcję Jezusa stanowiło wyraźne zobowiązanie: „Idź i ty czyń podobnie!”.

W Liście do Kolosan św. Paweł Apostoł naucza, kim jest Jezus Chrystus. Cztery kanoniczne Ewangelie ukazują rozmaite aspekty Jego człowieczeństwa. Aczkolwiek budzą zdumienie i podziw, nie można na nich poprzestać, bo odsłaniają także tajemnicę Jego bóstwa. Właśnie ta tajemnica znajduje się w centrum nauczania św. Pawła. Jezus, poczęty w Nazarecie, urodzony w Betlejem i ukrzyżowany w Jerozolimie, jest „obrazem Boga niewidzialnego, Pierworodnym wobec każdego stworzenia”. Uznanie Go jako Pana i pójście za Nim są drogą do wyznawania jedynego Boga jako Ojca i Syna, i Ducha Świętego. Znamienne, że Ten, który „jest przed wszystkim i wszystko w Nim ma istnienie”, jest też „Głową Ciała – Kościoła”. Prawdziwą naturę i posłannictwo Kościoła można więc zrozumieć tylko w tej – chrystologicznej i trynitarnej – perspektywie. Istniejąc i działając w świecie, Kościół nie pozwala się zredukować do jego rozmiarów, uwarunkowań i ograniczeń. Zadaniem Kościoła jest niestrudzone świadczenie, że na końcu historii Bóg pojedna wszystko ze sobą. Apostoł wyjaśnia, że to eschatologiczne pojednanie, możliwe dzięki zbawieniu dokonanemu przez Jezusa Chrystusa, będzie miało charakter uniwersalny; obejmie „i to, co na ziemi, i to, co w niebiosach, wprowadziwszy pokój przez krew Jego krzyża”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2022-07-05 12:18

Ocena: +20 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Franciszek u św. Marty: bez wolności nie można być świętymi

[ TEMATY ]

homilia

Franciszek

pixabay.com

Na konieczność wolności od wzorców światowych, za którymi dążyliśmy przed spotkaniem z Jezusem i wypracowywaniem wolności wewnętrznej jako niezbędnych warunków osiągnięcia świętości wskazał papież podczas porannej Mszy św. w Domu Świętej Marty.

W swojej homilii Ojciec Święty wyszedł od pierwszego czytania dzisiejszej liturgii (1P 1,10-16), w którym Książę Apostołów zachęca nas, byśmy dążyli do świętości. Podkreślił, że powołanie do świętości jest czymś normalnym, by żyć po chrześcijańsku, a nie powołaniem do nadzwyczajnych wizji czy zachowań sztucznych. Św. Piotr wyraża to słowami: „miejcie doskonałą nadzieję na łaskę, która wam przypadnie przy objawieniu Jezusa Chrystusa”. Zatem pielgrzymowanie ku świętości jest wychodzeniem na spotkanie łaski, zmierzaniem na spotkanie z Jezusem Chrystusem. Franciszek zauważył, że jest to droga podobna do tej, gdy idziemy pod słońce, które nas oślepia, ale dobrze znamy kierunek, w którym mamy pójść. Kiedy natomiast słońce mamy z tyłu, może i dobrze widzimy drogę, ale mamy przed sobą cień, a nie światło. Trzeba iść zatem w stronę światła.

CZYTAJ DALEJ

Weigel: deklaracja "Dignitas infinita" mogłaby być lepsza

2024-04-26 10:55

[ TEMATY ]

George Weigel

Ks. Tomasz Podlewski

Chociaż opublikowana 8 kwietnia deklaracja Dykasterii Nauki Wiary „Dignitas infinita” zawiera wiele ważnych stwierdzeń dotyczących obrony życia i godności człowieka, to dokument ten mógłby być jeszcze lepszy - uważa znany amerykański intelektualista katolicki i biograf św. Jana Pawła II, prof. George Weigel. Swoje uwagi na ten temat zawarł w felietonie opublikowanym na łamach portalu „The First Things”.

Zdaniem prof. Weigla najbardziej uderzający w watykańskim dokumencie doktrynalnym jest brak odniesień do encykliki Veritatis splendor św. Jana Pawła II z 1993 r. i jego nauczania, że niektóre czyny są „wewnętrznie złe”, że są poważnie złe z samej swojej natury, niezależnie od okoliczności. Zaznacza, iż fakt, że niektóre działania są złe „jest podstawą, na której Kościół potępia wykorzystywanie seksualne, aborcję, eutanazję, wspomagane samobójstwo i współczesne formy niewolnictwa, takie jak handel ludźmi”. Zgadza się, że jak mówi deklaracja, są to „poważne naruszenia godności ludzkiej”, ale dokument ten nie mówi dlaczego tak jest. „Nie dlatego, że obrażają nasze uczucia lub wrażliwość na ludzką godność, ale dlatego, że możemy wiedzieć na podstawie rozumu, że zawsze są one poważnie złe i to należało to jasno stwierdzić” - uważa.

CZYTAJ DALEJ

Premier Włoch: papież weźmie udział w szczycie G-7

2024-04-26 18:35

[ TEMATY ]

Włochy

papież Franciszek

grupa G7

PAP/GIUSEPPE LAMI

Papież Franciszek weźmie udział w szczycie G7 w dniach 13-15 czerwca, który odbędzie się w Borgo Egnazia w Apulii - ogłosiła premier Włoch Giorgia Meloni. Włochy obecnie przewodniczą Radzie G7.

Jak wiadomo, Stolica Apostolska nie należy do G7. Papież weźmie zatem udział w sekcji poświęconej krajom zaproszonym, która zajmie się sztuczną inteligencją. Stolica Apostolska wezwała do powołania światowego organu ds. sztucznej inteligencji na ostatnim Zgromadzeniu Ogólnym ONZ, a papież Franciszek poświęcił temu tematowi orędzia na Światowy Dzień Pokoju i Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu w 2024 roku.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję