Reklama

Pierwsze Skrutinium

Chrzest jako oczyszczenie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Liturgia eucharystyczna III niedzieli Wielkiego Postu stanowi głęboką katechezę chrzcielną. Jest to pierwsze skrutinium, które w początkach chrześcijaństwa stanowiło jedno z ogniw procesu przygotowania katechumenalnego. Dla nas z kolei daje ono możliwość pogłębienia treści sakramentu chrztu świętego. Jego celem jest przygotowanie do bardziej świadomego uczestnictwa w liturgii Triduum Paschalnego, a przede wszystkim celebracji Wigilii Paschalnej. Centralnym tekstem jest Janowa perykopa mówiąca o spotkaniu Chrystusa z Samarytanką przy studni Jakubowej. Ten fragment biblijny należy do klasycznych tekstów chrzcielnych. Na czoło tego dialogu wysuwa się obecność znaku wody żywej. Opis spotkania obok studni przepełniony jest subtelnymi wątkami teologicznymi. Jest w nim zawarta prośba Jezusa o materialny dar wody skierowana do Samarytanki. Jednocześnie zauważyć można wewnętrzne działanie Chrystusa, który wzbudza w kobiecie pragnienie daru wiary. Chrystus prosząc Samarytankę o wodę, zapalił w jej sercu ogień Boskiej miłości. Pragnienie, woda, dar, wiara i miłość stanowią szeroką teologiczną płaszczyznę rzeczywistości chrzcielnych. W kontekście tego spotkania oraz w świetle znaku wody sakrament chrztu świętego jawi się jako proces duchowego oczyszczenia. Jezus Chrystus będąc Źródłem wody żywej oraz nowego życia, dokonuje w sakramencie chrztu świętego oczyszczenia z brudu grzechu pierworodnego, z którym każdy człowiek przychodzi na ten świat. Zaś oczyszczony mocą tajemnicy paschalnej Chrystusa otrzymuje godność dziecka Bożego.
W duchu wielowiekowej tradycji lex credendi-lex orandi, prawda ta obecna jest w liturgii sakramentu chrztu świętego. Objawia ją nie tylko sam moment udzielenia chrztu, gdzie woda stanowi materię tego sakramentu. Potwierdza ją także nałożenie szaty jako jeden z momentów celebratywnych, których celem jest ukazanie i wyjaśnienie skutków będących rezultatem otrzymanego sakramentalnego oczyszczenia. Ten moment celebracji mocno wpisuje się w tradycję biblijną. Posiadanie szaty - podobnie jak bycie człowiekiem sytym - stanowiło znak Bożego błogosławieństwa. Przeciwnie zaś - brak szaty, nagość, czy odczuwanie głodu było traktowane jako znak przekleństwa, jako swoistego rodzaju karę za popełnione grzechy. Człowiek posiadający szatę był postrzegany jako osoba, która posiada godność. Z tej też racji przysługują jej należne prawa i przywileje, ale jednocześnie jest ona zobligowana do realizowania swoich obowiązków. W tym kontekście należy interpretować znak nałożenia białej szaty. Dla podkreślenia prawdy o czystości, niewinności i nieskazitelności serca wypełnionego łaską uświęcającą, przepisy nie przewidują możliwości stosowania szaty jakiegokolwiek innego koloru. Fakt ten ma nie tylko walor historyczny, nawiązujący do uroczystego przywdziewania przez ochrzczonych nowych szat, lecz jest znakiem nowego życia, włączenia w misterium, przyobleczenia się w Chrystusa (por. Ga 3, 27). Symbolika białej szaty chrzcielnej jest znakiem oczyszczenia, niewinności, symbolem nowego stworzenia i świadectwem godności dziecka Bożego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święta Ludgarda. Prekursorka nabożeństwa do Najświętszego Serca Pana Jezusa

[ TEMATY ]

patron dnia

Autorstwa Francisco Goya - Domena publiczna/pl.wikipedia.org

Święta Ludgarda

Święta Ludgarda

Ludgarda ur. się w Tonges na terenie Belgii w 1182 r. Gdy miała 12 lat, rodzice oddali ją na wychowanie do klasztoru sióstr benedyktynek św. Katarzyny w okolicach Limburga.

Dziewczyna nie chciała być zakonnicą. Dopiero objawienie się Chrystusa skłoniło ją do pozostania w klasztorze. W wieku 18 lat złożyła śluby zakonne. Po pięciu latach została przeoryszą.

CZYTAJ DALEJ

Polska przegrała z Holandią 1:2 w meczu piłkarskich mistrzostw Europy

2024-06-16 16:55

[ TEMATY ]

Euro 2024

PAP/EPA/ROBERT GHEMENT

Grupa D: Polska - Holandia 1:2 (1:1).

Bramki: 1:0 Adam Buksa (16-głową), 1:1 Cody Gakpo (29), 1:2 Wout Weghorst (83).

CZYTAJ DALEJ

Papież Franciszek: Benedykt zrezygnował ze względu na swą uczciwość

2024-06-17 13:20

[ TEMATY ]

Benedykt XVI

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

„Benedykt zrezygnował ze względu na swą uczciwość” - powiedział Franciszek w rozmowie z Javierem Martínezem-Brocalem, watykanistą hiszpańskiego dziennika ABC. Rzymski dziennik La Repubblica opublikował dziś fragment książki „Il successore. I miei ricordi di Benedetto XVI” (Następca. Moje wspomnienia o Benedykcie XVI), wydanej przez Marsilio i dostępnej od dziś we włoskich księgarniach. Jest ona owocem trzech rozmów między argentyńskim papieżem a autorem, które miały miejsce między lipcem 2023 a styczniem 2024 roku.

Franciszek powołuje się na rozmowę ze swoim poprzednikiem. „Pewnego razu rozmawialiśmy i pojawiło się to pytanie. Czuł, że jego siły go zawodzą, a to był problem, ponieważ w lipcu 2013 r. miał udać się do Rio de Janeiro na Światowe Dni Młodzieży. Jego rezygnacja była gestem szczerości. Nie był w ogóle przywiązany do władzy” - wyznał Franciszek.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję