Reklama

Rekolekcje wielkopostne z „Aspektami”

Cień chylącego się dnia i mrok duszy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„«Zostań z nami, Panie, gdyż ma się ku wieczorowi» (por. Łk 24, 29). Z tym usilnym zaproszeniem dwaj uczniowie zdążający do Emaus wieczorem (…) przygnębieni smutnymi myślami zwrócili się do Wędrowca, który przyłączył się do nich w drodze”. Te słowa Ojca Świętego Jana Pawła II z listu apostolskiego Mane nobiscum, Domine zapowiadającego Rok Eucharystii są kanwą naszych rozważań wielkopostnych.
Wieczór jest porą dnia sprzyjającą skupieniu i refleksji. Skłania także do wyciszenia i podsumowania całego dnia. Nadchodzi po nim ciemność nocy.
Ewangelia św. Jana w opisie Ostatniej Wieczerzy mówi o opuszczeniu Wieczernika przez Judasza Iskariotę - ucznia, który zdradził Pana Jezusa. Podkreśla przy tym, że kiedy wyszedł, była noc (por. J 13,30). Akcent ten uwidacznia symboliczny związek między mrokiem duszy i ciemnością nocy. Ów mrok będzie tematem kolejnego naszego wielkopostnego zamyślenia.
Nie ma większego mroku niż mrok duszy, który w swoich konsekwencjach przynosi grzech. Rozumiemy go zwykle w sensie prawniczym - jako przekroczenie przykazań Bożych lub kościelnych. Taka kazuistyka przenosi nas jednak w świat bezdusznej litery Prawa. Sam grzech bowiem nie zaczyna się od przekroczenia norm. Tu zwykle się kończy. Gdzie zatem kryje się jego zarzewie? Pan Jezus mówi, że w sercu człowieka (por. Mt 15,19). Istotę tej odpowiedzi Chrystusa pozwala nam pojąć historia upadku pierwszych ludzi w raju.
Pokusa zerwania zakazanego owocu oparta jest na podchwytliwym pytaniu węża: „Czy rzeczywiście Pan Bóg zakazał wam jeść ze wszystkich drzew ogrodu? (…) Jeść je możemy - odpowiada niewiasta - tylko o owocach z drzewa, które jest w środku ogrodu, Bóg powiedział: Nie wolno wam jeść z niego ani go dotykać, abyście nie pomarli” (por. Rdz 3,2-3). O dotykaniu owocu nie było jednak mowy. Odpowiedź niewiasty jest nieprawdziwa. Pan Bóg powiedział przecież: „Z wszelkiego drzewa tego ogrodu możesz spożywać do woli, ale z drzewa poznania dobra i zła nie wolno ci jeść, bo gdy z niego spożyjesz, niechybnie umrzesz” (Rdz 2,16-17).
Co się stało w duszy człowieka, że poświadczył nieprawdę? Zwątpił w sens ostrzeżenia Pana Boga przed sięganiem po owoc zakazany? Zwątpił w Bożą prawdomówność i miłość do stworzenia? Przestał ufać? Oto dramat każdego grzechu, każdej nieprawości, każdego odejścia od Boga.
Zbawiciel człowieka przyłącza się do uczniów w drodze jako Wędrowiec. Jest inicjatorem spotkania w Emaus i każdego innego. Tak jak w raju po grzechu pierworodnym Bóg szukał człowieka: „Gdzie jesteś, Adamie?” (por. Rdz 3,9), tak też tu go - można powiedzieć - w drodze do Emaus, naprawdę znajduje przez swojego Syna. Oto najprawdziwsza Ewangelia - Dobra Nowina dla tych, którzy kroczą w ciemnościach grzechu, objawienie wielkiej miłości Boga do człowieka - najpiękniejszego ze swych stworzeń.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Mamy obowiązek kochać swoją ojczyznę

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii Mt 5, 38-42.

Poniedziałek, 17 czerwca. Wspomnienie św. brata Alberta Chmielowskiego, zakonnika

CZYTAJ DALEJ

Brat Albert – artysta wrażliwy

Niedziela sosnowiecka 38/2020, str. VI

[ TEMATY ]

św. Brat Albert

Brat Albert

Archiwum

Św. Brat Albert, mal. Leon Wyczółkowski

Św. Brat Albert, mal. Leon Wyczółkowski

Kongregacja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów przyjęła prośbę z Polski, by ogłosić św. Brata Alberta patronem pracowników pomocy społecznej. Ale Patron naszej diecezji to nie tylko człowiek miłości Boga i bliźniego, lecz także utalentowany artysta.

Trudno przypuszczać, żeby sztuka ze swej istoty była jakimś osobnym światem, udziałem niektórych. Jeżeli więc sztuka wydaje się być czymś oderwanym od życia, wina to barbarzyństwa ludzi, fałszywych teorii, nie zaś samej sztuki” – tak pisał o jedności sztuki i życia Adam Chmielowski. Paradoks połączenia w jedno dwóch jakże różnych światów – sztuki i życia, kultu materii i świątyni ducha, świata salonów i mroków ogrzewalni, zwykłej codzienności i wyżyn świętości – to przestrzeń działania artysty wrażliwego, jakim jest Adam Chmielowski, późniejszy św. Brat Albert.

CZYTAJ DALEJ

Spotkanie Rodzin Wielodzietnych w Jodłówce

2024-06-17 10:34

ks. Piotr Czarniecki

Wokół bł. Rodziny Ulmów

Wokół bł. Rodziny Ulmów

W niedzielę, 16 czerwca 2024 r., przy Sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia w Jodłówce po raz 8. odbyło się spotkanie rodzin wielodzietnych. Tym razem towarzyszyła im bł. Rodzina Ulmów, której relikwie wprowadzono w tym dniu do świątyni.

Spotkania rodzin wielodzietnych w Jodłówce są ideą, która ma gromadzi rodziny wielodzietne na wspólnej modlitwie podczas Eucharystii, a następnie na pikniku rodzinnym organizowanym w Różańcowym Ogrodzie Maryjnym przy parki pielgrzyma, który znajduje się tuż przy sanktuarium.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję